LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plNowa spółka intermodalna
Transport szynowy

Nowa spółka intermodalna

PKP Cargo i litewskie Cargo stworzyły spółkę, która ma przejmować ładunki z transportu drogowego

Janusz Mincewicz

Dzisiaj - 17 IX - w Wilnie PKP Cargo i LTG Cargo podpisały umowę o powołaniu polsko-litewskiej spółki intermodalnej. Zawarcie umowy miało miejsce podczas polsko-litewskiego szczytu rządowego. Umowa PKP CARGO i LTG CARGO to jeden z owoców listu intencyjnego, jaki został podpisany przez polskich i litewskich kolejarzy 5 września 2018 r.


PKP Cargo podpisanie porozumiena z litewskim Cargo   |   Fot. PKP Cargo

Dotyczył on współpracy przy rozwijaniu przewozów kolejowych między Polską a Litwą. - Ta umowa to przykład realizacji strategii Grupy PKP CARGO. Dążymy do tego, aby z przewoźnika kolejowego przekształcić się w operatora logistycznego. Chcemy też być coraz bardziej aktywnym podmiotem w naszej części Europy– powiedział po podpisaniu umowy Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Obsługa na linii Litwa – Polska – Europa. Prezes Warsewicz wyjaśnia, że polsko-litewska spółka może realizować przewóz nie tylko kontenerów, ale także np. naczep samochodowych. Podpisany kontrakt stanowi, że PKP CARGO i LTG CARGO Polska (spółka zależna LTG CARGO) utworzą spółkę celową, która będzie operatorem logistycznym zajmującym się obsługą ładunków przepływających na trasie Litwa-Polska-Europa Zachodnia. - Chodzi więc nie tylko o samo przewiezienie towaru od terminala do terminala, ale także jego przeładunek, dostawę w ramach „ostatniej mili” oraz zadbanie o przetwarzanie dokumentów - wyjaśnia Krzysztof Losz, rzecznik prasowy PKP Cargo. - Przy czym PKP Cargo uzyskało gwarancję obsługi przewozów oferowanych przez stronę litewską na odcinku polskim, a w perspektywie również możliwość obsługi odcinków zagranicznych - dodaje.

Nowa spółka będzie operować na rynku intermodalnym, który jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się sektorem towarowych przewozów kolejowych. W PKP Cargo intermodal to niemal 20 proc. pracy przewozowej, a pod względem masy jest to około 10% ładunków.

Przejąć ładunki z samochodów. Rocznie granicę polsko-litewską przekracza około 2,7 mln ciężarówek i przejęcie części tych ładunków przez kolej wpłynęłoby pozytywnie na bezpieczeństwo w transporcie i stan środowiska naturalnego w Polsce. Kapitał zakładowy spółki to około 1,3 mln zł i każda ze stron będzie posiadać po 50 proc. udziałów w tym podmiocie. Aby spółka mogła zacząć działać operacyjnie potrzebna jest jeszcze zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega