Nowy korytarz transportowy z Azji do Europy
Z kluczową rolą Polski jako dużego węzła logistycznego
Uczestnicy międzynarodowej konferencji „South-West Route”, która odbyła się 14 II w Warszawie, podpisali porozumienie organizujące przewozy w nowym korytarzu transportowym zmniejszającym o 1 tys. km dystans pomiędzy Indiami a Polską.
Korytarz transportowy Południe-Zachód to wspólny transkontynentalny projekt logistyczny kolei ukraińskich, azerbejdżańskich, gruzińskich, irańskich i polskich. Celem współpracy jest realizacja przewozów pomiędzy UE a Indiami przez Iran, Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę. Dzięki temu porozumieniu polscy importerzy i eksporterzy mają również zyskać możliwość łatwiejszej wymiany handlowej z Iranem i Indiami.
Cieszymy się, że nasz kraj uczestniczy w wielkim, strategicznym projekcie międzynarodowym. Polska, dzięki swojemu położeniu, może odgrywać na tym polu kluczową rolę – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel otwierając konferencję.
Łączna długość nowego korytarza wynosi 7 654 km. Trasa, mająca swój początek w irańskim porcie Bander-e-Abbas - do którego drogą morską mają trafiać towary z Indii - jest krótsza o ponad 1 tys. km od alternatywnego korytarza lądowego biegnącego przez terytorium Rosji. Jest również 3-krotnie szybsza od drogi morskiej – transport statkami między Indiami a Polską trwa nawet ok. 40 dni. Podczas gdy koleją, nowym korytarzem Południe-Zachód, ma wynosić ok. 15 dni (wliczając w to transport statkiem przez Morze Czarne z portów w Gruzji do ukraińskiego Iljiczewska).
Współpraca Grupy PKP z kolejami wschodnimi ma kluczowe znaczenie dla rozwoju segmentu przewozów kontenerowych z Azji do Europy. Chcąc jeszcze lepiej wykorzystywać strategiczne położenie Polski, musimy nie tylko rozwijać infrastrukturę, ale także usprawniać procesy logistyczne. W projekcie South-West Route widzę ogromny potencjał – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
Polska węzłem logistycznym. Według założeń projektu Polska stać się ma dużym węzłem logistycznym. Naszą perłą w tym obszarze będzie PKP LHS – zapewniał prezes Mamiński, podkreślając, że spółka jest dobrze przygotowana do realizacji przewozów intermodalnych, a na linii LHS prędkość pociągów towarowych wynosi 80 km/godz., co jest dowodem, że da się transportować towary szybko.
W ubiegłym roku PKP LHS przewiozła ponad 10 mln t towarów, odnotowując wzrost o 110 tys. t rdr. W 2017 r. zwiększyło się także zapotrzebowanie spółki na transport intermodalny sięgając 57%. W styczniu przewoźnik osiągnął też kolejny rekord przewożąc ponad 1 mln t towarów.
Inwestycje PKP LHS. Chcemy w pełni wykorzystać potencjał Euroterminalu w Sławkowie. Już teraz prowadzimy intensywny program inwestycyjny, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu i przepustowości trasy - powiedział Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.
Po modernizacji prędkość maksymalna pociągów kontenerowych osiągnąć ma 100 km/godz. Przebudowane zostaną także stacje przeładunkowe w Zamościu, Sędziszowie i Woli Baranowskiej. Zelektryfikowany będzie też krótki odcinek od polsko-ukraińskiej granicy do Hrubieszowa. Przypomnijmy, że pod koniec stycznia PKP LHS podpisała również umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego (głównie automatyzacji linii 65) o wartości blisko 300 mln zł.
Podobne działania, które pozwolą przyspieszyć czas transportu kontenerów, realizują inni członkowie Komitetu Koordynacyjnego. Koleje irańskie (RAI) planują w przyszłości modernizację infrastruktury do prędkości 200 km/godz. Póki co muszą uporać się jednak z budową brakującego odcinka linii w południowej części kraju – cała trasa ma być gotowa do końca 2020 r. Rok wcześniej inwestycje zakończą natomiast Gruzini - dzięki modernizacji infrastruktury, w 2019 r. zwiększy się prędkość pociągów z 50 do 80 km/godz.
Jeśli chodzi o stronę azerską to w lutym otworzono na nowej linii most kolejowy łączący miasto Astara z portem położonym po jego irańskiej stronie. Planowana jest także budowa terminalu przeładunkowego w tej lokalizacji.
Strona ukraińska będzie natomiast elektryfikować odcinek linii z Kowela do stacji Izov na granicy z Polską.
Pierwszy pociąg w maju. Uczestnicy konferencji omówili również bieżące aspekty techniczne i handlowe dotyczące nowej trasy oraz dedykowane stawki dla poszczególnych rodzajów towarów. W planach jest także opracowanie wspólnego systemu informatycznego, będącego platformą do komunikacji pomiędzy klientami, spedytorami a przewoźnikami. W Polsce punktem kontaktowym dla eksporterów i importerów jest oczywiście PKP LHS.
Planujemy, że pierwszy pociąg w nowym korytarzu transportowym pojawi się w maju – podsumował prezes Tracichleb.
« powrót