Nowy Vectron we flocie Cargounit
Poza przekazaniem pojazdu seminarium z cyklu Kolej 4.0
Niezależny operator wynajmu lokomotyw towarowych, Cargounit, powiększył swoją flotę o nowoczesną, wielosystemową lokomotywę Siemens Vectron. Pojazd będzie jeździć w barwach Lotos Kolej.
Uroczyste przekazanie nowego Vectrona MS odbyło się 6 IX podczas jazd prezentacyjnych po torze doświadczalnym w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. W trakcie wydarzenia przeprowadzono także seminarium z cyklu Kolej 4.0.
Uniwersalny pojazd. Nowa lokomotywa wpisuje się w strategię zwiększania udziału nowoczesnych pojazdów szynowych w całej naszej flocie. Bardzo ważny jest dla nas fakt, że platforma Vectrona jest uniwersalna i może służyć przewoźnikom większości krajów europejskich – powiedział Wojciech Gruszka, menedżer ds. kluczowych klientów Cargounit. Cieszy nas to, że już znalazła swoje przeznaczenie i będzie służyć przewoźnikowi Lotos Kolej.
Obecnie Cargounit posiada prawie 170 pojazdów szynowych w tym m.in. 4 lokomotywy E6ACT Dragon oraz 3 lokomotywy Gama. W planach spółki jest zakup kolejnych nowoczesnych lokomotyw z przeznaczeniem do przewozów zarówno towarowych, jak i pasażerskich, w Polsce i w Europie.
Vectron jest kolejną lokomotywą w naszym parku pojazdów, dzięki której będziemy realizować przewozy pociągów na długich dystansach. Lokomotywa będzie obsługiwała jedne z ważniejszych tras transportowych spółki realizowanych na potrzeby przewozu paliw wyprodukowanych w rafinerii Grupy Lotos – dodał Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej Sp. z o.o.
Lokomotywa Vectron MS dysponuje mocą 6,4 MW i jest przeznaczona do prowadzenia zarówno składów towarowych, jak i pasażerskich. Pojazd może poruszać się z prędkością do 200 km/godz. i jest wyposażony w system ETCS. Posiada homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Rumunię i Węgry, przy czym pojazdy z platformy Vectron mają możliwość kursowania aż w 18 europejskich krajach.
Cieszymy się, że Cargounit dołącza do grona czołowych polskich firm takich jak PKP Cargo, czy DB Cargo Polska, które posiadają w swojej flocie lokomotywy Vectron. To pojazd, który sprawdzi się nie tylko dzisiaj, ale i przez kolejne kilkadziesiąt lat – powiedział Krzysztof Celiński, dyrektor Siemens Mobility Sp. z o.o.
Panel dyskusyjny. W trakcie oficjalnej prezentacji lokomotywy obyło się seminarium z cyklu Kolej 4.0. Tematem tegorocznej edycji były nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne pojazdów trakcyjnych na przykładzie lokomotywy Vectron MS. Podczas panelu dyskusyjnego jego uczestnicy: Ignacy Góra - Urząd Transportu Kolejowego, Andrzej Massel – Instytut Kolejnictwa, Jakub Majewski – Fundacja ProKolej, Krzysztof Celiński – Siemens Mobility, Anatol Kupryciuk – Lotos Kolej i Piotr Ignasiak – Cargounit, dyskutowali na temat korzyści wynikających z operowania wielosystemowymi lokomotywami ale także o problemach z jakimi borykają się krajowi przewoźnicy towarowi.
A do tych należą: wysłużony tabor (średni wiek lokomotyw w Polsce to ok. 35 lat), zbyt niska prędkość handlowa, masowe modernizacje, które jak podkreślił Krzysztof Celiński odstraszają przewoźników od zakupów nowych lokomotyw czy też wciąż zbyt wysokie stawki dostępu do infrastruktury. Mamy także problem z pozyskaniem ludzi do obsługi przewozów – dodał prezes Lotos Kolej.
Inwestujemy bardzo dużo środków w infrastrukturę ale efektywność tych działań jest różna – przyznał Andrzej Massel. Poza tym wiele inwestycji planowano pod kątem ruchu pasażerskiego, a nie towarowego.
Konieczna wymiana taboru. Jakub Majewski zwrócił uwagę na fakt, iż nowy tabor pojawia się w ruchu pasażerskim, a nie ma go prawie w ruchu towarowym, bowiem ciężko jest z dofinansowaniem Unii Europejskiej na jego zakup. Poza tym jeśli przewoźników nie stać na nowy tabor to znaczy, że gdzieś ich działalność się nie bilansuje – przekonywał.
Nieco odmiennego zdania był Ignacy Góra: Większość przewoźników towarowych 2017 r. zakończyła ze sporym zyskiem, więc jeśli ten trend będzie się utrzymywał to i znajdą się środki na nowe pojazdy. Prezes UTK przewiduje, że w najbliższym okresie wymiana na nowy tabor musi w końcu nastąpić. Nie da się, wraz z rozwojem infrastruktury i całego ruchu towarowego, jeździć dalej na tak wiekowych lokomotywach.
Myślę, że boom na zakup nowych lokomotyw nastąpi po zakończeniu prac modernizacyjnych, zwłaszcza na ciągach towarowych – podsumował optymistycznie Celiński.
« powrót