Oficjalna prezentacja lotniska w Szymanach
Pierwsze loty w przyszłym roku
Spółka "Warmia i Mazury" zaprezentowała stan realizacji robót na lotnisku w Szymanach. Będzie ono jedynym czynnym portem lotniczym w Polsce północno-wschodniej, najbliższym dla mieszkańców Warmii i Mazur oraz wielu miast na Podlasiu i Mazowszu.
Na prezentację inwestycji, oprócz zarządu województwa warmińsko-mazurskiego zaproszeni zostali parlamentarzyści, samorządowcy oraz przedstawiciele instytucji i biznesu, którzy mają wpływ na rozwój regionu.
Uczestnicy prezentacji mogli zapoznać się z infrastrukturą lotniska, dowiedzieć się jak działają światła nawigacyjne, obejrzeć pas startowy oraz największy w regionie samochód przeciwpożarowy. Goście zwiedzili także terminal pasażerski i inne interesujące miejsca, których nie mają możliwości oglądać zwykli pasażerowie.
Chcemy, żeby Port Lotniczy Olsztyn-Mazury zafunkcjonował w świadomości mieszkańców Warmii i Mazur oraz tych, którzy na co dzień decydują o przyszłości regionu - powiedział Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego. - Spotkaliśmy się z pozytywnym odzewem. Jest rzeczą oczywistą, że mieliśmy wybór: albo mamy lotnisko, albo nie, wykorzystujemy środki unijne, albo ich nie wykorzystujemy. Podjęliśmy to wyzwanie, aby zwiększyć aktywność oraz atrakcyjność turystyczną i gospodarczą regionu.
Słuszność podjętej decyzji potwierdził uczestniczący w spotkaniu wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, który stwierdził: Mamy przykłady portów regionalnych, jak choćby Radom, Łódź czy Lublin, które powstały przy zbyt optymistycznych prognozach swego funkcjonowania. Takie przykłady są też w Europie. Wydaje się, że lotnisko w Szymanach jest skrojone na miarę potrzeb regionu, bez zbędnego rozmachu. Warmia i Mazury dynamicznie się rozwijają, mają coraz większy potencjał gospodarczy i nowoczesne technologie. Oprócz atrakcji turystycznych region ma dobrą ofertę medyczną, rekreacyjną, sportową, wellness i SPA. Umiejętność sprzedania takiej oferty, dotarcie do nowych rynków, jak Niemcy, Kuwejt, Arabia Saudyjska, Skandynawia, a także krajów postradzieckich, coraz większa mobilność społeczeństwa oraz sprawne zarządzanie lotniskiem mogą przynieść sukces.
Na lotnisku prace budowlane zostały zakończone. Trwają roboty uzupełniające oraz związane z rozruchem urządzeń i uruchamianiem systemów lotniskowych. Równocześnie toczą się procedury ratyfikacyjne przeprowadzane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Certyfikacja powinna się zakończyć 17 XII 2015 r., co będzie równoznaczne ze zgodą na prowadzenie działalności. Otwarcie lotniska nastąpić powinno w styczniu 2016 r., a pierwsze regularne loty pasażerskie w I kwartale tegoż samego roku. Szacuje się, że rocznie z lotnisk skorzysta 500 tys. pasażerów.
Port lotniczy zatrudnia obecnie 37 pracowników. Docelowo będzie w nim pracowało 119 osób. Większość powierzchni handlowej w terminalu jest już wynajęta. W placówkach, które na niej powstaną pracę znajdzie około 30 osób. Koszt inwestycji to 205 mln zł. Budowa została dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007-2013 w kwocie 122 mln zł.
Terminal pasażerski. Wizytówką lotniska będzie nowoczesny i funkcjonalny terminal pasażerski o powierzchni ponad 6337 m2, która podzielona została na strefy: ogólnodostępną, kontroli bagażu, odlotów i przylotów, VIP oraz administracyjną. Budynek swoim wyglądem ma nawiązywać do lotu żurawia. Do jego powstania zastosowano m.in. tradycyjne materiały, jak kamień i drewno. Zaprojektowany został przez grupę olsztyńskich architektów.
W sąsiedztwie terminalu zlokalizowane zostały parkingi dla samochodów osobowych, autokarów, dla VIP-ów i General Aviation. Dla usprawnienia dojazdu do lotniska wybudowana zostanie droga z Szyman łącząca drogę krajową nr 57 z terminalem. Zadbano też o szybkie połączenie kolejowe z tą miejscowością. Szynobusem z Olsztyna będzie można do niej dojechać w 50 min.
Wykorzystanie portu. Port regionalny dla Warmii i Mazur powstaje w miejscu byłego wojskowego lotniska w Szymanach. Do tej pory lądowały tu, zwłaszcza w sezonie letnim, samoloty pasażerskie. Rozbudowany port uzyska kategorię 4D, otwarty będzie 7 dni w tygodniu. Ze względu na wydłużenie pasa startowego do 2500 m będą mogły na nim lądować samoloty typu Boeing 737 czy Airbus A320.
Badania lotniczego rynku wykazały zainteresowanie mieszkańców regionu regularnymi połączeniami do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Skandynawii, Holandii oraz czarterami do krajów basenu Morza Śródziemnego.
« powrót