PE zagłosował w sprawie emisji CO2
W głosowaniu 14 XI eurodeputowani dali jasny sygnał rządom państw Unii, że pierwsze w historii UE standardy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych muszą być bardziej ambitne, niż te zaproponowane przez Komisję Europejską. Na sesji plenarnej Parlament Europejski głosował za 20% redukcją emisji CO2 z samochodów ciężarowych do 2025 r. oraz co najmniej 35% w 2030 r.
Posłowie głosowali 373 do 285 za poparciem wniosku i przekazali sprawozdawcy Basowi Eickhoutowi uprawnienia do rozpoczęcia procesu negocjacji trójstronnych z państwami członkowskimi, które wkrótce mają zająć swoje stanowiska.
Zwiększone ambicje dotyczące celów redukcji emisji, wraz z docelową wielkością sprzedaży samochodów ciężarowych o zerowej emisji, są bardzo pozytywnym krokiem, który – po zatwierdzeniu przez Radę – obniży emisje cieplarniane,sprawi, że powietrze w miastach stanie się czystsze i zmniejszy rachunki firm za paliwo – komentuje federacja Transport & Environment (T&E), do której należy Instytut Spraw Obywatelskich. Jednak przegłosowane redukcje w sektorze samochodów ciężarowych nie będą wystarczające, aby osiągnąć cele porozumienia paryskiego.
Zwiększenie przez europosłów celu redukcyjnego na rok 2025 przyniesie dodatkowe 14 tys. euro oszczędności na paliwie dla każdej nowej ciężarówki w ciągu pierwszych pięciu lat, w porównaniu z proponowaną przez Komisję redukcją o 15%.
Producenci samochodów ciężarowych musieliby również osiągnąć 5% cel sprzedaży pojazdów o zerowej emisji w 2025 r. Co najważniejsze, producenci, którzy go nie osiągną, będą musieli uzyskać wyższą efektywność paliwową w sprzedawanych przez nich ciężarówkach z silnikami wysokoprężnymi (silnikami diesla). Natomiast producenci przekraczający ten pułap mieliby do zrealizowania mniej rygorystyczne normy redukcji CO2.
Stef Cornelis, specjalista ds transportu w T&E, powiedział: Posłowie PE odegrali kluczową rolę w dążeniu do unijnych celów związanych z klimatem i polityką transportową. Pytanie brzmi, czy państwa członkowskie będą również popierać zmniejszenie emisji i zużycia paliwa, o które zabiega ponad 40głównych przewoźników i przedsiębiorstw, w tym Carrefour, DB Schenker i IKEA. Cel 5% sprzedaży pojazdów ciężarowych zero- i niskoemisyjnych jest niezbędny, aby zapewnić rozwój tego rynku w Europie i zacząć odchodzić od diesla.
Posiadanie bardziej wydajnych paliwowo ciężarówek pomoże nam jeszcze bardziej przyspieszyć redukcję emisji CO2 w transporcie i dystrybucji – dodał Bart Vandewaetere, szef działu komunikacji korporacyjnej i relacji rządowych dla strefy Nestlé w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. Jochen Thewes, dyrektor generalny giganta logistycznego DB Schenker, również wezwał do 20% celów w 2025 r. i silniejszego poparcia regulacyjnego dla samochodów o zerowej emisji.
Eurodeputowani zagłosowali również za przyjęciem przez UE rocznego programu badań i testów drogowych pojazdów podczas ich użytkowania. Będą sprawdzać dane dotyczące zużycia paliwa dostarczone przez producentów ciężarówek – aby upewnić się, że nie oszukują oni w procedurach testowych.
« powrót