Transport wodny
Pierwszy statek z napędem LNG w Porcie Gdynia
Przypłynął cementowiec „Greenland”
MM
Pierwszy w historii portu statek z napędem na gaz (LNG) - m/v „Greenland” zawinął do portu gdyńskiego 24 stycznia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Bułgarskim.
Cementowiec "Greenland" | Fot. Tadeusz Urbaniak
„Greenland” jest pierwszym na świecie statkiem z napędem LNG do przewozu cementu oraz innych ładunków proszkowych – takich jak m.in. szlaka (żużel) czy popiół.
Pod banderą Bahama. Jednostka o długości blisko 110 m i szerokości 15 m została zbudowana w 2015 r. i pływa pod banderą Wysp Bahama. Jego nośność wynosi 5.875 DWT, a pojemność 3.600 GRT. Statek jest wyposażony w pełni zautomatyzowany system załadunku i rozładunku. M/v „Greenland” przybył do Gdyni po ładunek cementu z Przemiałowni Cemex Polska zlokalizowanej przy Nabrzeżu Bułgarskim.
Pobyt statku w gdyńskim porcie był okazją do wizyty na jednostce przedstawicieli PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. - lidera na rynku sprzedaży paliwa gazowego
oraz grupy Wartsila - wiodącego światowego producenta silników okrętowych zasilanych LNG. W czasie spotkania Tomasz Bukowski, prezes zarządu PGNiG OD, przedstawił możliwość bunkrowania statków paliwem gazowym.
Biorąc pod uwagę perspektywę rozwoju rynku LNG, PGNiG OD oraz zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podjęli decyzję o powołaniu zespołu, w skład którego wejdą przedstawiciele obu spółek, w celu wypracowania standardów oraz procedur obsługi bunkrowania statków LNG w Porcie Gdynia.
« powrót