Pilotażowy pociąg intermodalny
na trasie Świnoujście-Wrocław-Świnoujście
W ostatnich dniach ubiegłego roku Kolejowe Przedsiębiorstwo Spedycyjne (KPS) uruchomiło pierwszy pociąg intermodalny, który załadowany naczepami drogowymi pokonał trasę Świnoujście-Wrocław-Świnoujście. Był to pilotażowy przejazd, którego głównym zadaniem była weryfikacja wszelkich założeń organizacyjnych projektu.
Tego rodzaju przewóz był najprawdopodobniej pierwszym w historii przewoźnika kolejowego, który go zrealizował, zaangażowanych terminali, a także kolei w Świnoujściu. Powodzenie projektu otwiera nowe możliwości przewozowe, a przede wszystkim odzwierciedla realnie słynne hasło „tiry na tory”.
Czas na stały rozkład. W najbliższym czasie zostanie dokonana analiza i ocena tego projektu. Już teraz wiadomo, że organizacja całego łańcucha zostanie ulepszona, a „wąskie gardła” wyeliminowane. Następne pociągi pojadą już w stałym rozkładzie jazdy i powinny stać się alternatywą dla przewozów drogowych.
Pilotaż udowodnił, że przewóz kolejowy może być sprawnie przeprowadzony i bardzo szybki. Można więc przyjąć, że po zakończeniu modernizacji głównych szlaków kolejowych będzie to znakomita alternatywa dla przewozów samochodowych. Obecnie dla przygotowanego pociągu szukamy jeszcze dobrej nazwy - powiedział Andrzej Górnikiewicz z Kolejowego Przedsiębiorstwa Spedycyjnego.
Międzynarodowa współpraca. W przedsięwzięciu, oprócz zespołu Kolejowego Przedsiębiorstwa Spedycyjnego udział wzięli: Terminal Promowy Świnoujście, EuroTerminal Świnoujście, przewoźnik kolejowy Majkoltrans, Terminal Kontenerowy Schavemaker w Kątach Wrocławskich i przewoźnicy samochodowi Carmot oraz Mega Container. Nadawcą naczep była norweska firma Bring Linehaul, a wagony wypożyczyła szwajcarska Wascosa.
« powrót