Pociąg China Railway Express dotarł do Polski
W Warszawie powitali go prezydent RP i przewodniczący ChRL
Na terminalu przeładunkowym Grupy PKP Cargo, 13 VI, prezydent Andrzej Duda, przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinping, a także minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk uczestniczyli w inauguracji chińskiego pociągu kontenerowego, który przyjechał do Europy po raz pierwszy pod zjednoczoną marką China Railway Express.
Pociąg wyruszył do Polski z dworca kolejowego w Chengdu, ponaddziesięciomilionowej stolicy chińskiej prowincji Syczuan. Na terminal w Warszawie dotarł po 12 dniach podróży. Transport ten ma symbolizować otwarcie Nowego Jedwabnego Szlaku, czyli chińskiej koncepcji nowej drogi handlowej łączącej Azję z Europą.
Prezydent RP i goszczący w Polsce z wizytą przewodniczący ChRL, poza powitaniem pociągu w ramach połączenia China Railway Express brali udział tego dnia także w Międzynarodowym Forum Nowego Jedwabnego Szlaku oraz IV Polsko-Chińskim Forum Regionów.
Pociąg z Państwa Środka do Warszawy jechał złożony z 22 nowoczesnych 80-stopowych sześcioosiowych platform kontenerowych typu Sggrs, które prowadziła zmodernizowana lokomotywa EU07. Na każdy z takich wagonów można załadować dwa kontenery 40-stopowe, najczęściej wykorzystywane w transporcie towarów koleją z Chin. Wśród przewożonych artykułów były między innymi elektronika i części samochodowe. Mniej więcej w tym samym czasie co przyjazd składu China Railway Express odprawiono pociąg do Chin, wypełniony produktami spożywczymi.
Jesteśmy zdeterminowani wykorzystać potencjał transportowy Polski, która jest przyjazną bramą na tradycyjnych euro-azjatyckich szlakach handlowych i transportowych – podkreślił minister Adamczyk. - Inicjatywa „Jeden Pas, Jeden Szlak” idealnie wpisuje się w polskie priorytety rozwoju transportu i handlu z Chinami.
20 połączeń tygodniowo. Transport intermodalny jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów kolejowych przewozów towarowych w Polsce. Obecnie praktycznie wszystkie kontenery przywożone koleją do Europy z Chin przejeżdżają przez centrum logistyczne w Małaszewiczach, na granicy polsko-białoruskiej. Tam następuje przeładunek na wagony normalnotorowe, którymi kontenery mogą bezpośrednio dojechać np. do Niemiec, Holandii, Czech lub Austrii.
Strategicznie położony obiekt w Małaszewiczach należy do Grupy PKP Cargo, która zajmuje się kompleksową obsługą takich połączeń w Europie od granicy polsko-białoruskiej. Obejmuje ona przewóz, przeładunek, składowanie, odprawę celną i inne formalności. Obecnie Grupa obsługuje około 20 takich połączeń tygodniowo.
17 mld dol. obrotu. Polska jest największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W ubiegłym roku obroty między oboma krajami wyniosły 17 mld dol. Dlatego też zarówno prezydent RP jak i przewodniczący ChRL zgodzili się, że Polska może odgrywać ważną rolę na szlaku handlowym Chiny-UE.
Polskie władze starają się uczynić wszystko, aby wspierać te możliwości rozwoju biznesowego, stąd też podjęliśmy decyzję o otwarciu kolejnego polskiego konsulatu generalnego właśnie w Czengdu, w tym mieście, z którego rozpoczyna swój bieg ta symboliczna linia kolejowa - poinformował Andrzej Duda.
Chiny i Polska znajdują się na dwóch krańcach euroazjatyckiego mostu, priorytetem jest współpraca gospodarcza i handlowa - powiedział Xi Jinping. Będziemy działać na rzecz kontynuowania i upowszechniania ducha jedwabnego szlaku oraz promowania regularnego rozkwitu gospodarczego.
« powrót