Pół miliona przejechanych kilometrów
Flirty w eksploatacji PKP Intercity
Pół miliona kilometrów przejechał pierwszy z dwudziestu pociągów Flirt wyprodukowanych przez Stadler Polska dla PKP Intercity.
Cała flota tych pojazdów eksploatowanych przez przewoźnika od grudnia 2015 r. przejechała bezawaryjnie już blisko 9,5 mln km. Współczynnik niezawodności w I kwartale 2017 r. osiągnął poziom 99,98%, a współczynnik gotowości to 98%.
Każdego dnia pociągi Flirt eksploatowane przez PKP Intercity przejeżdżają średnio 920 km. Obsługują regularnie trasy: Warszawa–Bydgoszcz 290 km, Olsztyn–Kraków 551 km, Gdynia–Katowice 655 km oraz najdłuższą Szczecin–Kraków, która liczy aż 734 km. Oznacza to, że w ciągu miesiąca każdy z pojazdów przewozi pasażerów na trasie długości ponad 27,5 tys. km.
W tym czasie wskaźnik dostępności floty wynosił blisko 100%. W praktyce oznacza to, że wszystkie dostarczone dla PKP Intercity jednostki działały bez awarii mogących zakłócić ich eksploatację. Dzięki temu przewoźnik prowadzi maksymalnie efektywną działalność i zapewnia pasażerom komfortową i bezpieczną podróż.
Flota pojazdów ED160 jest eksploatowana z ciągłym wykorzystaniem maksymalnej liczby pojazdów - 18 z 20 pojazdów w obiegach, co wymaga od nas oraz przewoźnika codziennej, bardzo dobrej współpracy. Prowadzimy sprawną, planową obsługę techniczną i dokładamy wszelkich starań, aby maksymalnie skracać czas napraw pojazdów po zdarzeniach kolejowych – mówi Paweł Gręda, dyrektor serwisu Stadlera.
Pierwszy Flirt wyprodukowany w siedleckim zakładzie rozpoczął służbę w PKP Intercity w grudniu 2015 r. Pociągi w barwach tego przewoźnika, to ośmioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne trzeciej generacji długości 150 m o wysokim standardzie wykończenia wnętrz, rozwijające prędkość do 160 km/godz.
Składy mają 360 miejsc siedzących w układzie otwartym, co oznacza, że nie mają typowych przedziałów pasażerskich. Każdy wyposażony jest w klimatyzację, przedział barowy, wydzielone miejsce na bagaże i rowery oraz indywidualne gniazdka elektryczne. Oprócz specjalnie przystosowanych miejsc dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, do dyspozycji są urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu, wysuwane stopnie zakrywające szczelinę między pojazdem, a peronem, czy specjalnie przystosowana toaleta. Dla osób podróżujących z małymi dziećmi dostępny jest przewijak. Podróżni mogą skorzystać z systemu informacji na zewnątrz i wewnątrz składu, w postaci monitorów LED oraz z przycisków przywoływania obsługi.
Flirty eksploatowane przez PKP Intercity były pierwszymi w Polsce pociągami seryjnie wyposażonymi w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2.
Po polskich torach w barwach Kolei Mazowieckich, Kolei Śląskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz PKP Intercity kursują obecnie 54 jednostki typu Flirt. Wszystkie pojazdy zostały wyprodukowane zakładzie w Siedlcach. Ich utrzymanie prowadzi Stadler Polska.
Do końca maja 2017 r. siedlecki zakład wyprodukował łącznie 360 pociągów, które obsługują rynek polski, niemiecki, włoski, holenderski, węgierski, czeski oraz białoruski. W ciągu zaledwie 10 lat, zakład Stadler Polska stał się liderem eksportu w branży pojazdów szynowych w Polsce.
« powrót