Połączenie z Nowego Targu do Zakopanego?
Perspektywy rozwoju transportu kolejowego na Podhalu
Rozważane jest utworzenie pierwszego bezpośredniego odcinka kolei Nowy Targ-Zakopane. Pomiędzy tymi miastami może zostać uruchomionych nawet piętnaście par pociągów regionalnych.
W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie samorządowców powiatu nowotarskiego i tatrzańskiego z marszałkiem małopolskim Jackiem Krupą podczas którego dyskutowano na temat perspektyw i możliwości rozwoju transportu kolejowego na Podhalu. Oprócz woli powstania bezpośredniego połączenia z Nowego Targu do Zakopanego mówiono także o integracji kolei z innymi środkami komunikacji czy rozbudowie infrastruktury wokół dworców.
Zarówno w Strategii Rozwoju Transportu, jak i w działaniach zarządu województwa wyraźnie widać, że stawiamy na kolej. Na przestrzeni ostatnich trzech lat zwiększyliśmy o ponad 20% pracę przewozową w regionie - podkreślał na spotkaniu marszałek Krupa.
15 połączeń. Jak podano w komunikacie województwa małopolskiego po spotkaniu „biorąc pod uwagę liczbę zainteresowanych pasażerów i potencjał związany z rozwojem ruchu turystycznego oraz odpowiedni stan infrastruktury województwo małopolskie rozważane jest utworzenie pierwszego odcinka kolei pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem.
Szacowana wysokość dopłat do przewozów ma wynieść ok. 5 mln zł rocznie. Docelowo planowanych jest nawet 15 połączeń realizowanych w każdą stronę. Zgodnie z wstępnym założeniem 2/3 kosztów pokrywałoby województwo, a pozostałą część zainteresowane samorządy.
Kompleksowe rozwiązanie. Według uczestników spotkania niezbędna będzie również modernizacja infrastruktury dworców i przystanków, budowa zaplecza parkingowego oraz integracja systemów transportowych gmin z siecią kolejową. Pasażer musi dostać usługę na wysokim poziomie, jeśli chodzi o cenę, czas dojazdu i komfort. To musi być kompleksowo rozwiązane – argumentował Krupa.
W pierwszym etapie realizacji przedsięwzięcia marszałek zaproponował opracowanie przez województwo projektu ramowego porozumienia, które po uzgodnieniach zostanie przedstawione do podpisu samorządom zainteresowanym uruchomieniem połączenia na swoim terenie.
To kolejna z inicjatyw mających na celu poprawienie niewątpliwych problemów komunikacyjnych Podhala. O planach budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko, dwóch łącznicach (Sucha Beskidzka i Kraków Krzemionki) czy zakładanym uruchomieniu bezpośredniego połączenia Katowice-Zakopane przez Koleje Śląskie pisaliśmy w m.in. w poprzednim wydaniu „PGT”.
« powrót