Polska najbardziej pożądaną lokalizacją logistyczną
Centrum kraju liderem w Europie Środkowo – Wschodniej
Firma analityczno–doradcza Eye For Transport Polska (EFT) opracowała mapę najbardziej pożądanych lokalizacji logistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE). Polska Centralna, łącznie z Łodzią okazała się najbardziej atrakcyjnym obszarem pod tym kątem, w tej części Europy.
Według EFT występuje pięć najbardziej pożądanych lokalizacji logistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Każda z nich znajduje się w innym kraju, co odzwierciedla ekspansję sektora logistycznego na tym regionie w ostatnich latach.
Decydują niskie koszty. W rankingu, tuż za Polską Centralną plasuje się Stambuł w Turcji, Praga w Czechach, Bukareszt w Rumunii i Budapeszt na Węgrzech. Tak ocenił raport „Rozwój Sieci Nieruchomości Logistycznych w Europie”, opracowany na zlecenie Prologis przez EFT. Porównując wyniki tegorocznego badania z pierwszym rankingiem opracowanym w 2013 r. firma podkreśla, że to właśnie rynki Europy Środkowo-Wschodniej odnotowały największy wzrost. Aż dziewięć z dziesięciu top rynków w regionie poprawiło swoje wyniki. Łącznie osiem lokalizacji CEE trafiło do pierwszej dwudziestki w Europie. Przed trzema laty było ich zaledwie cztery.
Okazuje się, że głównym czynnikiem stanowiącym o popularności tej części Europy są niskie koszty pracy (w CEE położonych jest osiem z dziesięciu najpopularniejszych lokalizacji w Europie) oraz koszty nieruchomości (trzynaście z dwudziestu lokalizacji). Polska Centralna to jedyna lokalizacja, która znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu pod względem tych dwóch kryteriów.
Najlepsza Holandia. Rozwój rynków Europy Środkowo-Wschodniej odbywa się kosztem krajów Europy Zachodniej. Największe spadki w rankingach odnotowały: Liège, Paryż, Bruksela, Madryt i Niemcy Centralne. Swoją pozycje straciły także lokalizacje w sąsiedztwie portów lotniczych we Frankfurcie i Amsterdamie-Schiphol. Jest to spowodowane niskimi wynikami dotyczącymi dostępności pracowników i kosztami pracy.
Najbardziej pożądaną lokalizacją w Europie jest holenderskie Venlo, które obroniło pierwsze miejsce z 2013 r. i w tegorocznej edycji zdystansowało inne rynki. Venlo uzyskało najwyższe noty aż w dziewięciu z 11 kryteriów dotyczących lokalizacji. Szczególną przewagę miało w zakresie dostępności nieruchomości, połączeń drogowych, kosztów transportu i regulacji formalno-prawnych. Drugie miejsce zajął Rotterdam, ważny port w zachodniej Holandii. Tuż za nim uplasował się region Antwerpia - Bruksela w Belgii oraz Brabancja Centralna i Brabancja Wschodnia na południu Holandii. Za krajami Beneluksu w pierwszej dziesiątce znalazły się: niemiecki Düsseldorf, Polska Centralna, Antwerpia/Hasselt, Stambuł i Kolonia.
Najważniejsi pracownicy. Według raportu to dostęp do kadry pracowniczej będzie w przyszłości najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze lokalizacji. Choć znaczenie tego parametru znacząco różni się w zależności od kraju i regionu, w którym respondenci prowadzą swoją działalność. Kluczową rolę odgrywa on w północno-zachodniej części kontynentu i Wielkiej Brytanii, a najmniejszą na peryferiach Europy. Jednak znalezienie wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników nadal stanowi wyzwanie w całej Europie.
Takie uwarunkowania, jak handel międzynarodowy, outsourcing i rozbudowa infrastruktury, wydają się silniej stymulować zmiany niż czynniki wpływające na rozwój gospodarczy czy bieżąca konsumpcja. W porównaniu z badaniem z 2013 r. na istotności zyskały dwie kategorie, które jawiły się jako relatywnie nieistotne w tamtym okresie tj.: zrównoważony rozwój i e-commerce.
« powrót