Półtorej dekady na czele
DAF niezmiennie od lat liderem
I co więcej te 15 lat z numerem jeden w ciągnikach siodłowych to nie wszystko - po raz piąty z rzędu DAF jest także liderem ciężkiego segmentu i zanotował wzrost sprzedaży podwozi pod zastosowania specjalne.
Udział firmy w polskim rynku ciężkich pojazdów ciężarowych o dmc > 16t, wyniósł 22% w 2019 r. i 20,5% w segmencie dmc > 6 t.
2019 to rok wytężonej pracy dla firmy DAF w celu utrzymania pozycji w segmencie transportu międzynarodowego i zwiększenia udziału w podwoziach do zastosowań specjalnych ― mówi Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska Sp. z o.o. Nasze pojazdy do transportu długodystansowego serii CF oraz XF mają już ugruntowaną pozycję rekordzistów jeśli chodzi o zużycie paliwa, bezkompromisową jakość, najniższe koszty kilometra, najwyższą dostępność pojazdów do wykonania zadań transportowych oraz nie mający odpowiednika w branży najwyższy komfort kierowców. Teraz czas na zbudowanie porównywalnej pozycji w pozostałych segmentach rynku pojazdów użytkowych.
Rynek. Rok 2019 zakończył się spadkiem rejestracji o 7,1% w ciężkim segmencie dmc > 16t osiągając 25 486 pojazdów. Segment lekki z kolei, wzrósł o 17,1% do 2 408 pojazdów. Jest to pierwszy znaczący wzrost tego segmentu od 5 lat. Segment dmc 6-16 t osiągnął wynik niemal równy temu z roku 2013 (2 582 pojazdy). Kolejnym zaś nowym trendem dotyczący lekkiego segmentu dmc 6-16 t to wzrost znaczenia pojazdów o dmc 12 t. Pojazdy te mają 40% udziału i jest to największa, pod względem ilości rejestracji, kategoria tonażowa w grupie. Rok wcześniej największą kategoria tonażową lekkiego segmentu stanowiły pojazdy o dmc 7,5 t, które osiągnęły połowę wszystkich rejestracji od 6 do 16 t.
Firma DAF dostarczyła w sumie 5 710 pojazdów (20,5% udziału), na co składało się 5 598 rejestracji w ciężkim segmencie (22% udziału) i 112 w lekkim (4,7% udziału). Holendrzy utrzymali pozycję lidera w segmencie powyżej 6 t, w segmencie powyżej 16 t oraz, i to po raz 15. z rzędu, w ciągnikach siodłowych, których zarejestrowano 4 925 sztuk, co stanowi 24,2% krajowego rynku. Wdrożenie w 2019 r. działań mających na celu poprawę pozycji marki DAF w segmencie podwozi do zastosowań specjalistycznych miały realne przełożenie na wyniki rynkowe. Rejestracje podwozi 4-osiowych marki wzrosły o 72% w stosunku do roku 2018. Główną gwiazdą DAF-a były ciągniki serii XF, które stanowiły 91% całej sprzedaży.
Rekordy. 23-ci rok działań DAF-a w Polsce był też rokiem rekordowym w wielu innych aspektach. Polscy klienci kupili prawie 10% całej produkcji europejskich fabryk DAF-a. Kontrakty serwisowe DAF Multisupport osiągnęły rekordowy w skali Europy udział 57,6%. Wynik 1 869 sfinansowanych pojazdów przekłada się na 32,7% udziału w całkowitej sprzedaży DAF w Polsce - identycznie jak rekordowy rok 2018 - i jest drugim najlepszym wynikiem w Europie.
Kolejne naj to sprzedaż części na poziomie 55 mln Euro, co stanowi wzrost o 9,2%, z czego aż 23% przypada na części dostępne w ramach katalogu TRP. Dzięki otwarciu dwóch nowych obiektów serwisowych marki DAF w Suwałkach i Godzieszowie koło Zgorzelca sieć dealerska w Polsce osiągnęła rekordową ilość serwisów - 29.
Szkolenia. W roku 2019 firma DAF kontynuowała też akcję masowego szkolenia kierowców w programie DAF EcoDrive+. W ramach programu każdy klient odbierający nowy pojazd serii CF i XF od polskich dealerów otrzymał voucher uprawniający do nieodpłatnego przeszkolenia z ekonomicznej jazdy dla jednego kierowcy. Rekordowa ilość 3 604 kierowców zostało przeszkolonych, osiągając poprawę wyników zużycia paliwa przekraczającą 10%, a jednocześnie zwiększając średnią prędkość przejazdu o ponad 1%.
Plany. Według prognozy DAF rynek w 2020 r. osiągnie ilości zbliżone do 2019 r. z prawdopodobną korektą w pierwszym półroczu, ze względu na bardzo duży volumen rejestracji w pierwszej połowie minionego roku. W założeniach jest wzrost udziałów marki DAF głównie w segmencie ciężkich podwozi do zadań specjalnych, który to rynek systematycznie zacznie zwiększać swój udział w segmencie ciężkim i jako jedyny wykaże dynamikę wzrostową w stosunku do roku 2019.
Transport międzynarodowy będzie skoncentrowany na utrzymaniu liczebności swojego taboru bardziej niż na ekspansji, stąd też nowe rejestracje pojazdów do transportu długodystansowego wiązać się będą głównie z planową wymianą taboru.
« powrót