Transport wodny
Port Gdynia rusza z przebudową obrotnicy
MM
Przetarg na przebudowę Obrotnicy nr 2 w ramach projektu: „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia- Etap I” ogłosił Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Podstawowym celem planowanej inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia Europa – Azja. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300–330 m. Po powiększeniu Obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 m. Obecnie tak duże statki nie mogą zawijać do zlokalizowanych w głębi Portu Gdynia terminali kontenerowych BCT i GCT ze względu na brak możliwości obrócenia się na akwenach wewnętrznych. Stąd też Gdynia pozostaje portem feederowym, podczas gdy rynek żeglugowy zdecydowanie preferuje bezpośrednie połączenia transoceaniczne. Stan ten ulegnie zmianie pod koniec 2017 r., kiedy przewidywane jest zakończenie omawianej inwestycji i oddanie do użytkowania powiększonej do 480m obrotnicy.
« powrót