Prawie 9 mld zł na projekty transportowe
Dofinansowanie unijne 14 inwestycji sięgnęło 4,9 mld zł
Umowy dla 14 projektów na łączną sumę 8,8 mld zł zawarło Centrum Unijnych Projektów Transportowych 3 X w Ministerstwie Rozwoju. Wśród nich znalazły się m.in. bardzo ważny projekt kolejowy (tunel w Łodzi), budowa drugiej linii warszawskiego metra czy wykonanie w kilku miastach nowych linii tramwajowych. W sumie beneficjenci otrzymają 4,9 mld zł ze środków Unii Europejskiej.
Rok 2017, jeżeli chodzi o wysokość kontraktowanych środków - także unijnych, ale przede wszystkim kwot na inwestycje modernizacyjne w zakresie linii kolejowych - będzie rokiem rekordowym – powiedział obecny podczas uroczystego podpisania umów minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Dajemy kolejny bardzo silny impuls dla naszej gospodarki. Inwestycje te będą bowiem wykonywane w całym kraju. W ten sposób realizujemy także Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – dodał wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński.
Projekty kolejowe. Pierwszy z kolejowych projektów zakłada budowę tunelu kolejowego od stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wraz z przystankami osobowymi w rejonie ulic Ogrodowej/Karskiego/Drewnowskiej i skrzyżowania ulic Zielonej i Zachodniej. Inwestycja zapewnić ma krótszy czas przejazdu przez łódzki węzeł kolejowy oraz lepiej zintegrować kolej z komunikacją zbiorową w aglomeracji łódzkiej. Projekt, którego wykonawcą będzie PKP Polskie Linie Kolejowe ma zostać ukończony w 2022 r. Jego wartość to 2,35 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi ponad 1,6 mld zł.
Druga z podpisanych umów dotyczy przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Legnicą a Rudną Gwizdanów na linii 289. Łączna długość odcinków objętych projektem wynosi ponad 39 km. Powstanie także nowy przystanek Lubin Stadion. Inwestycję o wartości 243 mln zł (122mln zł dofinansowania z UE) PLK mają zrealizować w 2021 r.
W sumie w sektorze kolejowym zawarto do tej pory 24 umowy na dofinansowanie z POIiŚ na kwotę blisko 13,7 mld zł, z czego dotacja unijna wyniosła prawie 9 mld zł. Dotychczasowa alokacja środków na kolej z tego programu wynosi 44,1%.
Metro i tramwaje w Warszawie. Projekt dotyczący budowy II linii warszawskiego metra obejmuje wykonanie odcinka wschodniego-północnego (3 stacje) oraz odcinka zachodniego (2 stacje) i zakup 17 sztuk taboru. Wartość projektu wynosi ponad 3 mld 564 mln zł. Dofinansowanie z UE to 1,95 mld zł.
Jeśli chodzi o inwestycje związane z tramwajami to jedną z nich jest budowa w stolicy linii do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz zajezdnią na Annopolu. Wartość tego projektu wynosi 1,19 mld zł, a dofinansowanie 555 mln zł. Innym przedsięwzięciem do wykonania w Warszawie jest budowa trasy tramwajowej na Gocław wraz z zakupem taboru, o wartości 396 mln zł i dofinansowaniu kwotą 62 mln zł.
Kraków, Bydgoszcz i Poznań. Również Kraków otrzymał środki na dwa projekty tramwajowe. Chodzi o budowę linii od os. Krowodrza Górka do Górki Narodowej, na której realizację podpisano już umowę (ma zostać wykonana w 2020 r.). Projekt ten wart jest 379 mln zł (dofinansowanie 151 mln). Wsparcie unijne zapewnione ma również modernizacja torowisk tramwajowych na ulicach: Basztowej, Zwierzynieckiej, Kościuszki, Krakowskiej, Starowiślnej, na al. Solidarności oraz w ciągu ulic Królewska, Podchorążych, Bronowicka, a także układu torowego w węźle rozjazdów Ronda Kocmyrzowskiego. Wartość projektu, który ma być zrealizowany w 2021 r. to 140, a dofinansowanie 76 mln zł.
W Bydgoszczy jednym z dwóch projektów tramwajowych jest budowa łącznika między Fordońską a Toruńską wraz z budową mostów i rozbudową infrastruktury drogowej. Realizacja projektu poprawi komunikację między Fordonem i Bartodziejami a dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy. Wartość inwestycji to 81, a dofinansowanie blisko 48 mln zł. Kolejny projekt bydgoski to przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu Toruńskiej na odcinku od ronda Toruńskiego do Spokojnej i od zajezdni tramwajowej do ul. Spadzistej, wraz z pętlą Stomil i zjazdami do zajezdni. Prace kosztowały będą 44, a dofinansowanie wyniesie 27 mln zł.
W Poznaniu przebudowane zostaną torowiska tramwajowe w ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. na odcinku od skrzyżowania z Królowej Jadwigi, Matyi i Ratajczaka do skrzyżowania z Kilińskiego i Krzyżową wraz z przebudową węzła rozjazdowego. Termin realizacji to 2022 r., a wartość projektu to 63 przy dofinansowaniu 27 mln zł.
Pozostałe projekty. Jaworzno otrzymało dofinansowanie w wysokości blisko 31 mln zł na zakup 20 elektrycznych autobusów wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, rozbudową stacji szybkiego ładowania oraz stacji transformatorowej i montażem ładowarek plug-in. Wartość całego projektu to 49 mln zł. Nowe autobusy, w liczbie 35, zakupią również Gliwice. Przeznaczono na ten cel 51 mln zł (dofinansowanie 29).
Poza tym w Warszawie przebudowany zostanie kilometrowy odcinek Wału Miedzeszyńskiego (od ronda z Traktem Lubelskim do węzła z planowaną trasą ekspresową S2). Skorzysta również Komenda Główna Straży Pożarnej, która wzbogaci się o specjalistyczny sprzęt i samochody ratownicze.
Przedsiębiorcy mają na najbliższe lata zagwarantowany olbrzymi front robót, nie spiętrzony w jednym roku, ale rozłożony dobrze na lata – podsumował minister Adamczyk.
« powrót