Przeszło 8 mld zł na inwestycje w 2015 r.
Kolej wyraźnie przyśpiesza, ale ma też pewne problemy
W 2015 r. PKP PLK ogłosi przetargi na projekty inwestycyjne o łącznej wartości 11 mld zł. Każdego roku spółka chce przeznaczać na te cele około 8 mld zł, wliczając w to dofinansowanie z funduszy europejskich. Tym samym do 2023 r. planuje się wydać ponad 50 mld zł. Liczby te mogą imponować, zakres podejmowanych prac także, ale są również opóźnienia i problemy.
Plan inwestycyjny na ten rok zakłada wydatki na poziomie 8,5 mld zł. Około 6 mld zł z tej kwoty pochodzić ma ze środków unijnych, z perspektywy finansowej 2007-2013. Pozostałe 2 mld zł to środki krajowe. Dzięki unijnemu wsparciu z perspektywy finansowej UE na lata 2014 – 2023, podróż na kluczowych liniach kolejowych między kolejnymi największymi miastami w Polsce będzie coraz krótsza, usprawnione też zostaną połączenia aglomeracyjne, skróci się również czas przewozu towarów. Oczywiście jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem.
PLK rozpoczęły już wykorzystywanie funduszy UE z kolejnej perspektywy finansowej na lata 2014 - 2023. Do końca tego roku zarządca sieci kolejowej ogłosi projekty na łączną kwotę ok. 11 mld zł. Pierwsza umowa o wartości blisko 300 mln zł na modernizację systemu sterowania ruchem na ostatniej części magistrali Poznań – Wrocław została już podpisana (pisaliśmy o tym w „PGT” nr 17). Trzeba jednak pamiętać, że jest ona już opóźniona, z powodu zaległości w pracach wykonanych wcześniej przez hiszpańską firmę FCC Construction. Teraz zadanie zrealizować ma konsorcjum Bombardier Transportation (ZWUS) Polska i Krakowskie Zakłady Automatyki i do końca 2015 r. wykonać maksymalny zakres robót.
Wśród kolejnych ważnych umów, warto wymienić przetargi na realizacje ostatniej części trasy Wrocław - Poznań o wartości 1,5 mld zł, Sochaczew - Swarzędz za 2 mld zł czy projekty aglomeracyjne w Warszawie za 0,7 mld zł. Kolejne przetargi obejmą kluczowe fragmenty tras: Warszawa - Radom za 1 mld zł, Warszawa - Białystok na 0,5 mld zł, całą trasę z Warszawy do Lublina za 3 mld zł i Kraków - Katowice za 2 mld zł. Niestety, źle wygląda sytuacja na ostatniej z wymienionych linii. Jej modernizacja trwa już od początku tej dekady, co rusz trafia na jakieś problemy (upadłość wykonawcy, projektanta, zmiana obszaru Natura 2000 itd.) i prawdopodobnie zakończy się dopiero za najbliższe dwa, trzy lata czyli nie tak szybko jak wszyscy by tego oczekiwali.
Przyspieszenie. W ostatnich trzech latach PLK zmodernizowały ponad 1 tys. km torów rocznie. Najlepszy w historii był rok ubiegły gdy spółka poprawiła stan przeszło 1,3 tys. km torów kolejowych, wydając na ten cel ponad 7 mld zł. Planowane na 2015 r. wydatki, to kwota od tej z roku 2014 o niemal miliard większa, co oznacza, że kolej zaczyna przyspieszać.
Dzięki temu zyskamy spójną sieć kolejową, usprawnimy połączenia aglomeracyjne i stworzymy lepszą ofertę dla przewoźników towarowych – podsumowuje najbliższe cele Marcin Mochocki pełnomocnik zarządu - dyrektor ds. inwestycji PKP PLK. Oby tylko wszystkie zakładane inwestycje udawało się kończyć terminowo.
« powrót