LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plRekordowa Gdynia
Transport wodny

Rekordowa Gdynia

W porcie trwają milionowe inwestycje

Marek Grzybowski

Port Gdynia z rekordowym EBIDTA 106 mln zł i programem inwestycji o wartości prawie 1,25 mld zł - to najkrótsza recenzja działalności Zarządu Morskiego Portu Gdynia. W najbliższych planach budowa nowoczesnego terminalu promowego, pogłębienie portu i rozbudowa terminalu paliwowego. W planach dalszych – port zewnętrzny.


Port Gdynia – masowiec w terminalu zbożowym   |   Fot. Marek Grzybowski

Pozytywnie wyniki polskich portów ocenił obecny na konferencji wynikowej Portu Gdynia Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, którzy zwrócili uwagę na rosnące przeładunki portów i dynamicznie rosnące wpływy z ceł i podatków.

Rekordowe tony. Dobre wyniki finansowe to efekt pracy marketingu operatorów terminali, dzięki czemu w Gdyni przeładunki wzrosły o ok. 10% zbliżając się do 23,5 mln t. W 2018 r. na statki załadowano ponad 4 razy więcej drewna niż w 2017 r. zbliżając się do 980 tys. t. Ze statków na nabrzeża, a następnie na węglarki, załadowano o 23% więcej węgla i koksu (ponad 2,6 mln t) oraz o ponad 20% więcej innych masowych (1,3 mln t). Wciąż dominującym towarem w Gdyni jest drobnica, głównie w kontenerach i ro-ro, której podaż w ubiegłym roku wzrosła o prawie 11% do ponad 13,8 mln t.

Udało nam się wypracować kolejny rekord przeładunkowy i zarobić dobre pieniądze – powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia z zadowoleniem dodając: Uważam ten rok za bardzo szczęśliwy dla portu gdyńskiego.

Od 2016 r. rośnie w porcie podaż kontenerów z 642,2 tys. TEU do 710,7 tys. TEU w roku 2017 i prawie 804 tys. TEU w roku biegłym. Cieszę się, że rośnie przeładunek kontenerów i mam nadzieję, że w tym roku uzyskamy podobny wynik jak w rekordowym 2014 r., kiedy przeładowano prawie 850 tys. TEU – mówił prezes Meller wskazując na rosnące słupki na wykresie prezentacji wynikowej Portu Gdyni.

Przychody rosną. Przychody zarządu Portu Gdynia systematycznie rosną – mówił Piotr Nowak, wiceprezes ZMP Gdynia. W 2016 r. przychody ze sprzedaży wyniosły prawie 174 mln zł, w roku 2017 – 180,5 mln zł, a w ubiegłym zwiększyły się do prawie 191 mln zł. Głównym źródłem dochodów portu jest najem (46%) i opłaty portowe wynikające z obsługi statków (26%). Przychody z innych usług zapewniły 13% ogólnych dochodów ze sprzedaży.

Mniej zarobiliśmy na operacjach finansowych, a to dlatego, że inwestowaliśmy w bezpieczne instrumenty finansowe - wyjaśnia prezes Nowak i wylicza, że w efekcie działalność operacyjna zapewniła 47 mln przychodu, a finansowa 21 mln zł.

Inwestycje. Potrzebne są inwestycje w porcie i na jego zapleczu – podkreślał prezes Meller. Rozpoczyna się właśnie budowa publicznego terminalu promowego, ale niezbędne jest także dodatkowe połączenie drogowe z Obwodnicą Trójmiasta o długości około 7 km (tzw. Droga Czerwona). Również w tym roku rozpoczyna się przebudowa systemu kolejowego w porcie, w tym budowa infrastruktury intermodalnej na terenie Centrum Logistycznego – poinformował Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMP Gdynia.

W celu polepszenia warunków dla dużych, oceanicznych statków poszerzymy wejście wewnętrzne portu - dodał Dyrmo podkreślając, że jest to niezbędne uzupełnienie warunków jakie powstały po zbudowaniu wewnątrz portu obrotnicy umożliwiającej przyjmowanie statków o długości 400 m i ponad 40 m szerokości. W porcie zamontowano również system GNSS-RTK pozwalający na bezpieczne doprowadzanie statku do terminala w najdalszej części portu nawet we mgle. To pierwszy taki system w porcie europejskim – podkreśla Dyrmo.

Równie ważną inwestycją jest przystosowanie instalacji i systemów portu do bunkrowania statków skroplonym gazem płynnym LNG. Ponieważ gaz schłodzony jest do temperatury ok. -162 stopnie C wymaga specjalnych warunków zarówno w czasie tankowania z cystern jak i ze statku-bunkierki. W Gdyni już przećwiczono procedury uwzględniające wszelkie ryzyka związane z tego typu bunkrowaniem i w najbliższym czasie port będzie świadczył usługi bunkrowania LNG.

 

Inne plany. Wśród innych planowanych działań wymienia się również rozbudowę terminala paliwowego, pogłębienie toru podejściowego do portu i jego akwenów wewnętrznych, tak by coraz większe statki mogły dobijać do nabrzeży terminali. Prezes Dyrmo przewiduje, że ok. 60% środków finansowych port pozyska z funduszy Unii Europejskiej. Zakłada się, że pomogą one również w poprawie dostępu drogowego i kolejowego do portu w Gdyni.

Za dwa lata powstanie nowy terminal promowy, za 10. port zewnętrzny, zwiększy się liczba statków pasażerskich, wzrosną przeładunki drobnicy i ro-ro. Bez dobrego dostępu od strony lądu, otoczony dzielnicami mieszkaniowymi Port Gdynia dostanie zadyszki. Ambitne plany Zarządu Portu Gdynia wymagają więc silnego wsparcia parlamentarzystów i decyzji inwestycyjnych na szczeblu rządowym. Tak jak miało to miejsce gdy port powstawał w czasach admirała Kazimierza Porębskiego, ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego, inżyniera Tadeusza Wendy, inżyniera Juliana Rummla i wielu innych.


Fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia


« powrót
Biuro Brokerskie Omega