Rekordowe polskie porty
Rośnie podaż kontenerów i rynek ro-ro
Polskie porty morskie w 2014 r. przeładowały o prawie 6,3% więcej towarów niż w 2013 r. Dokerzy Gdańska przeładowali 32 236 tys. t ładunków, Gdyni – 19 409, a portów Szczecina i Świnoujścia – 23 401 tys. t – podają eksperci Actia Forum w Raporcie: Port Monitor.
Na ten wynik założyła się aktywność terminali drobnicowych, dzięki którym 45,6% towarów zostało przemieszczonych w kontenerach i jednostkach ro-ro. Liderem w obsłudze drobnicy jest nieustannie Gdynia. Paliwa płynne stanowiły 19,2%. W Polsce na tym rynku dominuje Naftoport. Dzięki niemu Gdańsk dominuje w przepompowywaniu paliw – opanowując 86,8% rynku. Spadła podaż węgla, szczególnie w Gdańsku, gdzie przetransportowano go między lądem i statkami o 1,2 mln t mniej niż w 2013 r. O 16,4% wzrosły przeładunki zbóż do 6180 tys. t. Tutaj liderem są terminale Gdyni, w których odnotowano wzrost podaży zbóż o 33,2% do 2902 tys. t.
Kontenery rosną. Systematycznie rośnie podaż kontenerów. W ub.r. było ich o 8,6% więcej niż w 2013 r. Dzięki DCT na polskim rynku dominuje Gdańsk z przeładunkami w wysokości ponad 212 tys. TEU (wzrost 2,9% w stosunku do poprzedniego roku), a tuż za nim Gdynia z przeładunkami o 16,4% większymi niż w 2013 r. z 849,1 tys. TEU. Niską dynamikę przeładunku kontenerów w Gdańsku autorzy raportu tłumaczą zmniejszonym popytem na dobra konsumpcyjne w Rosji, do której przewożone są kontenery poprzez DCT. Twierdzą oni również, że wyczerpują się również możliwości techniczne terminalu głębokowodnego w Gdańsku. Poprawią się, gdy zbudowany zostanie DCT II. Wynik Gdyni jest efektem 20,5% przyrostu TEU w BCT (do 475,3 tys. TEU) oraz ponad 11% wzrost ilości TEU w Gdynia Container Terminal (około 370,6 tys. TEU). Odnotowano również znaczny, bo 28% wzrost liczby kontenerów w DB Szczecin, do ponad 78,4 tys. TEU.
Ile ro-ro? Eksperci Actii Forum zauważyli również dynamikę na rynku ro-ro. Terminal promowy w Świnoujściu podaje, że w 2014 r. obsłużył 345 667 samochodów ciężarowych oraz 13 096 naczep drogowych, co łącznie daje 358 763 jednostek ładunkowych. Autorzy raportu informują natomiast, że tych jednostek było 346 823. Stena Line podała, że w 2015 r. przewiozła 116 828 jednostek frachtowych, a autorzy raportu informują o 116 935 jednostkach ładunkowych. Warto byłoby skorygować te informacje lub podać źródła.
Perspektywy. Odnosząc się do perspektyw na najbliższy rok, autorzy raportu przywołują prognozy wzrostu PKB w krajach regionu Morza Bałtyckiego i jego otoczeniu. Na tej podstawie prognozują wzrost przewozów promowych cargo i ruchu pasażerskiego. Sugerują również, że wzrost gospodarczy w regionie może sprzyjać terminalom kontenerowym. Funkcjonowanie w strefie SECA w najbliższej perspektywie spowoduje wzrost frachtów. Zwracają również uwagę, że uruchomienie porozumienia 2M zmieni strukturę podaży ładunków w portach Gdyni i Gdańska na korzyść DCT.
« powrót