Rekordowe wydatki na kolei
Celem – spójna sieć dla wszystkich przewoźników
W 2015 r. znacząco wzrosną nakłady na inwestycje kolejowe. PKP PLK wyda 8,5 mld zł na remonty i modernizację infrastruktury. To blisko 1,5 mld zł więcej niż w roku ubiegłym. Spółka złożyła też pierwsze wnioski inwestycyjne na projekty z perspektywy unijnej 2014-2020, w ramach funduszu CEF, na ponad 10 mld zł.
PLK stara się jednocześnie aby wydać wszystkie fundusze z poprzedniej perspektywy 2007-2013 (umowy z wykonawcami podpisano na 95,5% dostępnych środków). Z programu Infrastruktura i środowisko spółce przypadło ich ponad 4 mln euro. Wśród kontynuowanych przedsięwzięć znajduje się np. modernizacja linii z Wrocławia do Poznania czy z Warszawy do Gdyni. Ostatnie projekty mają być rozliczane do końca 2015 r. – w samym tylko grudniu uruchomiony zostanie odcinek Warszawa-Białystok czy ruszy obsługa pasażerów na nowym dworcu Łódź Fabryczna.
CEF. Zarządca infrastruktury chce z unijnych funduszy skorzystać jak najszybciej. Dla większości zadań o których dofinansowanie PLK właśnie zaaplikowała w ramach CEF, będziemy ogłaszać przetargi na realizację robót budowlanych jeszcze w tym roku – powiedział Marcin Mochocki, dyrektor ds. strategii i planowania spółki. Założono modernizację linii kolejowych o łącznej długości 570 km, na których prace obejmować będą m.in. wymianę torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym czy budowę nowych wiaduktów i mostów.
Pieniądze te zostaną spożytkowane na trasach: Rawicz-Czempiń, Sochaczew-Swarzędz, Sadowne-Białystok, Warszawa-Włochy-Grodzisk Mazowiecki oraz na linii obwodowej Warszawa Zachodnia-Warszawa Gdańska. Wszędzie tam pociągi pojadą szybciej, a podróżni skorzystają z nowych peronów.
Środki finansowe CEF mają zostać wykorzystane również na budowę wiaduktów drogowych nad CMK-ą, co podniesie prędkości powyżej 160 km/godz. na kolejnych odcinkach tej linii i pozwoli na dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic czy Krakowa.
Dla przewozów towarowych. Ze środków budżetowych ponad 1 mld zł zostanie skierowanych na usprawnienie przewozów towarowych. Przewidywana jest kontynuacja prac na Nadodrzance, zapewniającej dostęp do portu w Szczecinie. Modernizacji poddany zostanie odcinek Głogów-Zielona Góra-Rzepin-Dolna Odra, co pozwoli uzyskać najlepsze możliwe parametry przejazdowe (pociągi towarowe mają pojechać tam z prędkością 80 km/godz.)
Prace rewitalizacyjne będą prowadzone na tzw. Węglówce, linii łączącej Śląsk z Pomorzem, gdzie zakłada się przywrócić pierwotne parametry ruchu. Poprawi się przede wszystkim wyjazd z Rybnickiego Okręgu Węglowego. Kolejna istotna inwestycja dla przewoźników towarowych to przywrócenie do eksploatacji linii Oleśnica-Kępno.
Prace przyśpieszą również nad kluczowymi systemami dla bezpieczeństwa. Na linii Warszawa-Gdynia zainstalowany zostanie wreszcie ERTMS 2. Poza tym wymienionych będzie ponad 250 rozjazdów i dwukrotnie zwiększy się liczba łączy światłowodowych. Poprawi się przejazd pociągów na węźle bydgoskim dzięki zabudowie nowych urządzeń sterowania ruchem. Tzw. blokada liniowa umożliwi tam sprawnie prowadzić ruch pasażerski i towarowy. Podobny patent planuje się zastosować na węźle poznańskim (poprawienie połączenia do Węgrowca i Gniezna) oraz na trasie Kraków-Kozłów.
Wykorzystując różne źródła finansowania PLK chce uzyskać spójną sieć kolejową dla wszystkich przewoźników: pasażerskich (w tym aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych) oraz towarowych. Zakres prac inwestycyjnych i przeznaczone na nie kwoty mogą robić wrażenie - oby tylko wszystkie udało się wykonać dobrze i terminowo.
« powrót