Rekordowo i z jeszcze lepszymi planami
Polski producent regularnie poszerza zasięg
6 II w Warszawie odbyła się konferencja firmy Solaris, podsumowująca pełen sukcesów rok poprzedni. A było się czym pochwalić - to już 15 kolejny rok z koszulką lidera polskiego rynku autobusowego.
1397 autobusów i trolejbusów sprzedanych w ciągu roku to najlepszy wynik w historii producenta, przebijający o 17 sztuk poprzedni rekord sprzed 4 lat i aż o 97 pojazdów lepszy od zeszłorocznych statystyk. A co równie ważne 2018 r. zapowiada się jeszcze lepiej.
Zagranica. Obserwując starania Solarisa na rynkach europejskich nie sposób się nie cieszyć nawet tak kibicowsko, "po polsku", gdyż regularnie przybywa kolejnych miast, w których autobusy z logiem jamnika można zobaczyć, a dzięki temu i systematycznie umacnia się renoma firmy. Aż 952 pojazdy z bolechowskiej fabryki trafiły w 2017 r. do odbiorców na zagranicznych rynkach, a zatem eksport stanowił prawie 70% całej sprzedaży Solarisa.
Najwięcej kupiły Włochy - aż 225 autobusów (jeżdżą ulicami Bergamo, Mediolanu i Rzymu), co jest między innymi efektem realizacji części największego jednorazowego zamówienia w historii spółki na 360 międzymiastowych Solarisów InterUrbino dla przedsiębiorstwa transportowego Cotral ze stolicy Italii. Drugie w kolejności są Niemcy (tam pojazdy z Bolechowa jeżdżą już 10 miastach, m.in. w Berlinie, Dreźnie, Hamburgu, Hanowerze i Norymberdze) z 200 sztukami, a także Norwegia (Oslo) - 109 pojazdów, Łotwa (Ryga) - 96 pojazdów. Nowe kraje, które dołączyły do portfolio Solarisa w tym roku, to Holandia i Luksemburg (razem 41 nowych Urbino).
W kraju. W Polsce pozycja Solarisa jest niepodważalna od lat. To już 15 rok z rzędu gdy firma króluje na naszym rynku, z udziałem 51% w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. Wśród łącznie 445 pojazdów dostarczonych w zeszłym roku do krajowych odbiorców najwięcej trafiło do Krakowa - 97 pojazdów, w tym 20 elektrycznych, do Grodziska Mazowieckiego, gdzie tamtejszy PKS zakupił 49 autobusów, a także do Częstochowy - 40 pojazdów.
Zakończył się rekordowy dla naszej firmy, pod względem sprzedaży, rok 2017, a już dzisiaj widzimy, że 2018 zapowiada się pod tym względem jeszcze lepiej. W chwili obecnej Solaris ma podpisanych do realizacji zamówień na ponad 1400 pojazdów, a do końca roku liczba ta z pewnością się powiększy. Będziemy zatem kontynuować inwestycje w rozwój mocy produkcyjnych i optymalizację procesów, również w obszarze obsługi posprzedażowej – mówił Zbigniew Palenica, wiceprezes Solarisa odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i after sales.
Elektrycznie. Tradycyjnie też Solaris "rządzi" w temacie elektrycznych autobusów. Wspomniane wcześniej zamówienia do Mediolanu i Bergamo były właśnie na elektryki (22 szt. modelu Urbino 12 electric), podobnie do Norwegii. Nie brakuje też zainteresowania bezemisyjnymi autobusami i w naszym kraju. Wielokrotnie opisywane przez nas Jaworzno, jako jeden z pionierów "czystej" komunikacji miejskiej w Polsce, w zeszłym roku odebrało 22 elektryki Solarisa, co było największym jednorazowym kontraktem firmy na dostawę autobusów elektrycznych w Polsce (jeden z odebranych pojazdów był jubileuszowym setnym, jaki bolechowska fabryka dostarczyła do klientów). Co więcej stanowią one aktualnie 40% floty w tym mieście, a będzie jeszcze więcej.
W Krakowie zamówiono 20 szt. elektryków, w tym pierwszy przekazany do klienta przegubowy elektryczny autobus nowej generacji. W Warszawie wstępne zamówienie było na 10 szt. Urbino 12 electric, ale MZA zadeklarowało zakup kolejnych 130 pojazdów do 2020 r. Na ulicach stolicy pojawił się także testowo, w dzierżawie wspomniany powyżej 18-metrowy elektryczny przegubowiec.
Co nowego? W poprzednim wydaniu PGT pisaliśmy o dwuprzegubowym trolejbusie, który ma zacząć wozić pasażerów już w tym roku. Ale nowości ma być więcej.
W roku 2017 pokazaliśmy premierową wersję przegubowego autobusu elektrycznego nowej generacji Solaris Urbino 18 electric oraz przegubową wersję trolejbusu Solaris Trollino 18. Oba modele znalazły już swoich pierwszych nabywców w Polsce, Belgii i na Słowacji. W tym roku planujemy premierę aż trzech pojazdów. Pierwszym z nich jest nowy Solaris Trollino 24. Będzie to pojazd dwuprzegubowy o długości 24 metrów. Na początku powstanie w wersji trolejbusowej, ale docelowo ma on stanowić platformę także dla dwuprzegubowych autobusów elektrycznych i hybrydowych. Kolejne dwie premiery planowane na ten rok to nowy Solaris Urbino 12 z wodorowym ogniwem paliwowym oraz niskowejściowy nowy Solaris Urbino 12 LE nakierowany na niskie koszty eksploatacji. Robocza nazwa tego modelu to „Lite”. Premiery tych pojazdów planujemy na drugą połowę roku – podsumował dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes firmy Solaris.
« powrót