Rekordowy rok polskich lotnisk
Dobre wyniki przewidywane także w najbliższej przyszłości
W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30,5 mln pasażerów. Jest to aż o 3,5 mln więcej niż rok wcześniej. Cieszy również fakt, że wszystkie nasze lotniska zanotowały wzrost.
Wzrost zanotowały nie tylko duże lotniska w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Katowicach i Wrocławiu, ale także te mniejsze jak w Zielonej Górze, Bydgoszczy, Rzeszowie, Łodzi i Szczecinie. To ostatnie obsłużyło 412,5 tys. pasażerów. Jest to aż o 45% więcej niż rok wcześniej. Jeszcze wyższy, bo aż 60-procentowy wzrost, zanotowało lotnisko w Zielonej Górze-Babimoście, które obsłużono 17,1 tys. pasażerów.
Radom i Bydgoszcz. W zeszłym roku „zadebiutowało” lotnisko w Radomiu, z którego skorzystały 783 osoby. Dla bydgoskiego portu lotniczego, który w tym roku obchodzi 100. rocznicę istnienia, zeszły rok był drugim z kolei, najlepszym w historii. W ubiegłym roku obsłużył on ponad 341 tys. pasażerów, o 18% więcej niż rok wcześniej. Mogli oni skorzystać z połączeń w 15 kierunkach. „Nad Brdą” zakończono strategiczne inwestycje współfinansowane ze środków UE o wartości ponad 142 mln zł.
W Jasionce także cargo. Zeszły rok był dla lotniska Rzeszów-Jasionka kolejnym z rzędu, w którym przybyło pasażerów. W 2015 r. lotnisko obsłużyło ponad 645 tys. osób, tj. o ponad 7% więcej niż w 2014 r. Rekord padł także w przewozach cargo – 4,5 tys. t, wobec 1,1 tys. w 2014 r.
Tym wynikiem potwierdzamy, iż wzrost konkurencyjności w branży lotniczej w Polsce ciągle jeszcze ma spory potencjał do wypełnienia, chociażby w segmencie czarterowym, który ze względu na problemy w Afryce Północnej sprawił, że touroperatorzy wycofali się z ofert wypoczynku w Egipcie czy Tunezji – uważa prezes lotniska Stanisław Nowak.
Rekordowe Okęcie. W 2015 r. lotnisko Chopina obsłużyło 11,2 mln osób, o 5,8% więcej niż rok wcześniej. Zdecydowana większość, bo aż 10,0 mln podróżowała w ruchu międzynarodowym. Z przewozów w ruchu krajowym skorzystało 1,18 mln pasażerów. 29 XII zeszłego roku ówczesny dyr. Lotniska Chopina Michał Kaczmarzyk powitał jubileuszową pasażerkę (11 111 111), którą była podróżująca z Wiednia do Warszawy Barbara Borkała.
Na ten dobry wynik wpływ ma rozbudowana i dopasowana do potrzeb pasażerów siatka połączeń, komfortowy i przyjazny dla wszystkich terminal, oddany do użytku po gruntownej przebudowie w maju 2015 r., różnorodna oferta handlowa i gastronomiczna, jak również dogodny dojazd do portu, w tym szybkim pociągiem i elastyczne ceny parkingów – podkreślał dyrektor.
Aż 52% wzrost Modlina. W 2015 r. lotnisko w Modlinie obsłużyło 2,6 mln pasażerów, aż 52% więcej niż w 2014 r. Średnie wypełnienie samolotów wyniosło 84,12%, a w rekordowym sierpniu aż 91,04%. Lotnisko obsłużyło 16280 startów i lądowań. To był wyjątkowy rok, bo z portu skorzystało prawie milion pasażerów więcej niż w 2014 r., a udział naszego lotniska w polskim rynku wzrósł z 4% do 9% – nie ukrywa satysfakcji Piotr Okińczyc, prezes lotniska. Według prognoz, w tym roku Modlin obsłuży 3 mln podróżnych, a już w 2017 r. osiągnie zysk netto, czyli rekordowo szybko jak na tak dużą inwestycję.
Historyczny rok Balic. Po raz pierwszy w historii (i jako pierwsze lotnisko regionalne) Balice przekroczyły 4 mln i obsłużyły 4,2 mln pasażerów, tj. o 11% więcej niż rok wcześniej. Wiedzieliśmy, że to będzie dobry rok, ale nie spodziewaliśmy się, że aż tak. Obsłużyliśmy ponad 400 tys. pasażerów więcej niż w ubiegłym roku. Cieszą nas szczególnie wyniki osiągane przez nowych przewoźników: British Airways, KLM, Swiss International Air Lines – podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport.
W ubiegłym roku z Krakow Airport latało 18 regularnych przewoźników. Najwięcej pasażerów skorzystało z linii: Ryanair, easyJet, Lufthansa, Norwegian oraz LOT. Wszystkie linie zaoferowały 4,8 mln miejsc w 33 tys. rejsów. Plany na 2016 r. zakładają obsłużenie 4,5 mln pasażerów.
Dobra prognoza. Tomasz Kloskowski, prezes lotniska im. Lecha Wałęsy w Gdańsku w zeszłorocznym wywiadzie dla naszej gazety, mówił: Kształtując nasz biznesplan na rok 2015 zakładaliśmy ambitny cel poprawienia zeszłorocznego rekordu i obsłużenia 3,5 mln pasażerów. Po ogłoszeniu w tym roku przez Wizzair, Finnair, Air Berlin i CSA planów dalszego rozwoju na naszym lotnisku oraz po wynikach przewozowych za styczeń i luty bieżącego roku, ze wzrostami na poziomie kolejno 12,8% oraz 22,7%, w stosunku do analogicznych miesięcy ubiegłego roku, zweryfikowaliśmy nasze założenia i podnieśliśmy sobie jeszcze wyżej poprzeczkę, starając się osiągnąć liczbę 3,7 mln obsłużonych pasażerów. Prognoza prezesa Kloskowskiego okazała się niedoszacowana, bo lotnisko osiągnęło nieco lepszy wynik.
Lotnisko w Pyrzowicach w zeszłym roku obsłużyło 3,0 mln osób, o 373,5 tys. (+13,8%) więcej niż w roku 2014. Rekordowy wynik uzyskało zarówno w ruchu regularnym, jak i czarterowym. W pierwszym z wymienionych segmentów obsłużono 1,99 mln osób, czyli o 313,6 tys. więcej (+18,7%), w drugim 1,0 mln pasażerów, o 71,6 tys. więcej (+7,2%). Warto zaznaczyć, że w ruchu wakacyjnym lotnisko po raz pierwszy w historii przekroczyło granicę 1 mln obsłużonych pasażerów, tym samym potwierdzając swoją dominującą pozycję w segmencie czarterowego ruchu wśród polskich portów regionalnych.
Dobry zysk Wrocławia. W 2015 r. Port Lotniczy Wrocław obsłużył 2,3 mln pasażerów, o ponad 234 tys. więcej niż w 2014 r., co daje wzrost o 11,2%. To powyżej średniej w Polsce i dwa razy więcej w porównaniu z lotniskami europejskimi. Jest to zasługą tanich połączeń krajowych. Ryanair odnotował we Wrocławiu wzrost o 20%, przy czym na samych tylko połączeniach krajowych aż o 130% i był to największy przyrost w Polsce – mówi Dariusz Kuś, prezes lotniska.
W 2015 r. zysk wrocławskiego lotniska przekroczył 10 mln zł i był o 9 mln zł większy niż w roku 2014. W 2016 r. wrasta siatka połączeń niskokosztowych.
« powrót