Remont drogi startowej na finiszu
Lotnisko we Wrocławiu realizuje kluczowe inwestycje
Remont drogi startowej w Porcie Lotniczym Wrocław wszedł w ostatnią fazę i zakończy się szybciej niż planowano. Jeszcze tej zimy pasażerowie odczują korzyści z wprowadzenia nowych procedur.
Remont drogi startowej w Porcie Lotniczym Wrocław rozpoczął się w sierpniu. Dotychczas zakończono prace zasadnicze, w tym przede wszystkim wymianę nawierzchni – na całej długości bitumicznej drogi startowej leży już nowa warstwa, ponadto wyremontowano również jeden z progów (nawierzchnia betonowa).
Nowe procedury LVP. Pierwotny plan zakładał zakończenie remontu pasa do kwietnia 2016 r., jednak dzięki sprawnej współpracy z wykonawcą oraz sprzyjającym warunkom atmosferycznym uda się to zrobić szybciej. Przy obecnym tempie generalny wykonawca, firma Strabag, planuje zamknąć realizację prac drogowych do końca listopada 2015 r.
Modernizacja drogi startowej weszła właśnie w ostatnią fazę. Obecnie trwają prace związane z remontem drugiego progu. Strabag koncentruje się na wykonaniu oświetlenia linii centralnej. Dzięki temu jeszcze tej zimy planowane jest wprowadzenie nowych procedur LVP (Low Visibility Procedures).
Nowe procedury umożliwią starty w warunkach ograniczonej do 125 m widzialności. Obecnie są możliwe przy minimum 400 m. To kolosalna różnica, biorąc pod uwagę warunki pogodowe na naszym lotnisku – mówi Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
Remont drogi startowej to bardzo skomplikowana operacja logistyczna. Nawierzchnia była wymieniana w godzinach nocnych – pomiędzy wylądowaniem ostatniego wieczornego samolotu i startem pierwszego porannego rejsu. Realizacja musiała więc być zaplanowana perfekcyjnie. Dzięki temu wrocławski port uniknął przerw w obsłudze pasażerów.
Sezon jesienno-zimowy to dla funkcjonowania lotniska szczególnie wrażliwy okres. Niemniej dbamy o to, aby minimalizować ewentualne utrudnienia w ruchu lotniczym oraz zapewnić naszym pasażerom najwyższy komfort podróżowania – zapewnia Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Modernizacja drogi oraz oświetlenia jest zarazem jedną z kluczowych inwestycji, która umożliwi podniesienie systemu nawigacyjnego ILS wrocławskiego lotniska do kategorii drugiej. Dzięki temu samoloty będą mogły lądować w warunkach bardziej ograniczonej widzialności.
Inne inwestycje. Port Lotniczy Wrocław realizuje także inne inwestycje, w tym budowę zaplecza technicznego w części starego terminalu, a także zakup dwóch nowych rękawów lotniczych – z zasilaniem, sterowaniem, systemami dokowania samolotów i pełnym uzbrojeniem. Oddany w 2012 r. do użytku terminal jest nowoczesny i funkcjonalny. Teraz, po zmodernizowaniu infrastruktury operacyjnej lotnisko spełni jeszcze bardziej wyśrubowane standardy – mówi Kuś.
Realizacja inwestycji jest możliwa dzięki dofinansowaniu, które wrocławskie lotnisko otrzymało ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko UE na lata 2010-2015. Ich wartość to ok. 100 mln zł. Koszt remontu drogi startowej szacowany jest na 50 mln zł.
« powrót