Rok rekordów
DAF podsumował rok 2018
Najlepsze wyniki w wielu statystykach w minionym roku zanotował holenderski producent ciężarówek. DAF jest liderem europejskiego rynku wśród ciągników siodłowych i zajął drugą lokatę w segmencie ciężarówek o DMC powyżej 16 t.
Udział DAF-a w rynku w Europie w ciężarówkach wyniósł w 2018 r. 16,6% i jest to najwyższy historycznie wynik firmy. Ciągniki siodłowe od Holendrów to aktualnie 19,8% rynku na kontynencie, łącznie 309 tys. pojazdów (wobec 307 tys. rok wcześniej).
W Europie. Tak jak w poprzednich latach, także w zeszłym roku firma DAF była liderem w segmencie ciężkich pojazdów ciężarowych w wielu krajach, w niektórych osiągając ponad 1/4 rynku. Na Węgrzech było to nawet 32,6%, w Holandii 32%, a w Wielkiej Brytanii 26,5%. Zbliżony wynik padł w Polsce - 23,2% oraz Belgii - 22,1%. W Bułgarii (19,9%) i Czechach (19,5%) DAF też był na pierwszym miejscu stawki. W Niemczech ― największym rynku pojazdów ciężarowych w Europie ― holenderski producent, choć już nie na pierwszym miejscu o co trudno wobec dominacji krajowych marek, utrzymał się w ścisłej czołówce osiągając 12,3% udziału w rynku.
Łączny europejski rynek lekkich pojazdów ciężarowych (DMC 6 do 16 t) nieco się zmniejszył ― z 52,5 tys. pojazdów w 2017 r. do niecałych 50 tys. w 2018 r. W tym segmencie udział firmy DAF wyniósł 9%. Jest ona liderem w ciężarówkach poniżej 16 t w Wielkiej Brytanii (32%), a także Irlandii (18,2%).
Poza UE. Firma DAF sprzedała 8,7 tys. pojazdów ciężarowych w państwach nienależących do Unii Europejskiej. Wzmocniła swoją pozycję lidera rynku na Tajwanie dzięki wprowadzeniu tam najnowszej generacji pojazdów ciężarowych z normą Euro 6. Udział DAF-a w rynku zwiększył się również w państwach takich jak Izrael, Białoruś oraz Republika Południowej Afryki, a w Indonezji sprzedano rekordową liczbę ciężarówek. Rozpoczął się też montaż modelu CF w nowo otwartej fabryce koncernu PACCAR, znajdującej się w australijskiej miejscowości Bayswater.
Firma DAF sprzedała również ponad 3,5 tys. silników PACCAR czołowym producentom autokarów, autobusów i pojazdów specjalnych na całym świecie. Ponadto w zeszłym roku rozpoczęła się sprzedaż silników w Singapurze oraz Mjanmie.
Kolejne wyzwania. W 2018 roku udało nam się stworzyć doskonały fundament dla dalszego rozwoju we współpracy z naszymi profesjonalnymi dealerami - powiedział Richard Zink, członek zarządu i dyrektor odpowiedzialny za dział marketingu i sprzedaży. Kwestiami priorytetowymi na rynku są niezawodność, niskie koszty eksploatacji i wysoki komfort kierowcy, które zapewniają nasze pojazdy ciężarowe. W ubiegłym roku udało się nam pozyskać wielu nowych klientów ― od małych przedsiębiorstw aż po duże floty międzynarodowe ― i tym samym zwiększyć nasz udział w rynku z 15,3% do 16,6%. Jesteśmy niezwykle dumni z osiągnięcia przez firmę DAF pozycji lidera rynku europejskiego w segmencie ciągników siodłowych. Pragniemy dokonać tego również w sektorach podwozi pojazdów ciężarowych oraz pojazdów do zastosowań specjalnych.
DAF wyprodukował w 2018 r. rekordową liczbę ponad 67 tys. lekkich, średnich i ciężkich pojazdów ciężarowych, co zapewniło 10,1% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego. Według szacunków Holendrów rynek ciężkich pojazdów ciężarowych wzmocni się w 2019 r. i może osiągnąć liczbę nawet 320 tys. szt.
Nie tylko DAF. Przy okazji sukcesów DAF-a warto wspomnieć o ogólnym rynku europejskim. W 2018 r. liczba wszystkich zarejestrowanych nowych ciężarówek o DMC powyżej 3,5 t wzrosła w Unii Europejskiej o 3,5%. Najwięcej pojazdów przybyło na Łotwie (+18,5% r/r), najmniej zaś w Grecji (-21,1%).
Wśród najważniejszych graczy było różnie: we Francji liczba ciężarówek wzrosła o ponad 8% (do prawie 55,5 tys. szt.), we Włoszech – o 5% (ok. 25,6 tys. szt.), a w Niemczech o 3% (do 94,4 tys. szt.). Spadki zanotowała natomiast Wielka Brytania (-4% i 52,5 tys. szt.) oraz Hiszpania (-2% i 24 tys. szt.). W samym grudniu w całej UE aż o 11,6% spadła liczba rejestracji ciężarówek.
« powrót