Rozwoju tranzytu przez Kazachstan
…dzięki trasie TMTM, jednej z odnóg Nowego Jedwabnego Szlaku
1 miliard zł na inwestycje w linię szerokotorową, 250 pociągów w 2017 r. i 800 tys. TEU, prognozowane w 2020 r. – to liczby podane w Katowicach podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego przez organizatorów TMTM – jednej z odnóg Nowego Jedwabnego Szlaku.
Trasa ta pozwala na transport towarów koleją z Chin do Europy Zachodniej. Dzięki modernizacji LHS i potencjałowi Euroterminala w Sławkowie, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej w Europie, Polska i Śląsk mogą skorzystać na rozwoju wymiany handlowej.
Polska jest dla nas bardzo ważnym partnerem, nie tylko ze względu na położenie geograficzne, ale również znakomitą infrastrukturę – powiedział dyrektor Logistics & Terminals, Levan Sulaberidze.
Szlak TMTM prowadzi z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę do Polski, a w Polsce 400-kilometrowym „szerokim” torem do stacji Sławków LHS przy której zlokalizowany jest Euroterminal Sławków, najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na tej trasie. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie.
Transport kontenerów rośnie u nas w tempie kilkudziesięciu procent rocznie – przekonywał Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która współtworzy trasę TMTM.
Jak wynika z analiz kolei gruzińskich i kazachskich, w 2017 r. szlakiem TMTM przejedzie ok. 250 pociągów intermodalnych, a liczba kontenerów z Chin do Europy w tranzycie przez Kazachstan wzrośnie 10-krotnie tj. do 800 tys. w 2020 r.
PKP LHS realizuje obecnie szereg inwestycji, które zwiększają przepustowość linii i poprawiają jej parametry. Dzięki temu prędkość rozkładowa na linii LHS wynosi na większości trasy 60 km/godz., a na wielu odcinkach nawet 80 km/godz. Obecnie prace modernizacyjne trwają na stacjach w Sławkowie i Zamościu Bortatyczach. W kwietniu spółka podpisała list intencyjny z Kolejami Ukraińskimi w sprawie elektryfikacji przejścia kolejowego Hrubieszów-Izow. Ponadto, spółka rozwija współpracę z partnerami zza wschodniej granicy. Do porozumień z ukraińskimi przewoźnikami podpisanych w 2016 r., w marcu 2017 r. dołączyła umowa o współpracy ze spedytorem białoruskim – Belintertrans, w tranzycie przez Ukrainę. PKP LHS przeznaczy również 1 mld zł na dalszą modernizację infrastruktury i taboru oraz rozbudowę systemu sterowania ruchem kolejowym.
Dzięki uruchomieniu nowej stacji przeładunkowej Dostyk, położonej w Kazachstanie, przy samej granicy z Chinami oraz dzięki realizowanym przez nas inwestycjom na linii szerokotorowej liczymy, że przewozy te będą nadal wzrastały. Skorzystają na tym nie tylko spedytorzy i przewoźnicy, ale również budżet państwowy, ponieważ to do Polski trafią opłaty celne z importu towarów tym szlakiem – podsumowuje prezes Tracichleb.
« powrót