Rusza modernizacja magistrali E7
Nie będzie pociągów na trasie Warszawa Puławy Lublin
Od 11 VI na szlaku kolejowym z Warszawy przez Puławy do Lublina nie będą kursowały żadne pociągi, i to aż do 2019 r. A to dlatego, że w tym czasie trwać będzie modernizacja magistrali kolejowej E7 na trasie Warszawa, Otwock, Pilawa, Puławy Lublin.
Zmodernizowana magistrala kolejowa E7 wraz z dworcem kolejowym w Lublinie ma być gotowa w 2020 r. | Fot. Krzysztof Stankiewicz
Nie oznacza to, że w tym czasie nie będziemy mogli dojechać pociągiem z Lublina do stolicy i odwrotnie. Będziemy mogli, ale trasą okrężną przez Łuków. Ta objazdowa trasa jest obecnie remontowana właśnie po to, aby mogły nią kursować pociągi. Tyle tylko, że i tak bardzo długi obecnie czas przejazdu pociągiem z Lublina do Warszawy wynoszący prawie 2,5 godz. wydłuży się jeszcze o 40 min. Nie będzie natomiast objazdu prowadzącego z Lublina w kierunku Radomia, Krakowa czy Wrocławia. W kierunku tym być może kolej zorganizuje zastępczą komunikację autobusową do Dęblina i dopiero dalej koleją, ale szczegóły nie są jeszcze znane.
Bardzo ważna modernizacja magistrali E7 rozpocznie się w czerwcu i trwać będzie aż do 2020 r. Zakres prac jest duży, a koszt ich przeprowadzenia kalkuluje się na 3 mld zł. Większość tej kwoty pochodzi z perspektywy finansowej UE na lata 2014–2020. Pieniądze są zagwarantowane, ale żeby je otrzymać, potrzebne było jeszcze 250 mln euro funduszy własnych, które PKP też mają, bo Europejski Bank Inwestycyjny udzielił spółce PKP Polskie Linie Kolejowe kredytu o takiej właśnie wysokości.
Jak zapewnił przebywający niedawno w Lublinie Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, wszystkie pieniądze potrzebne na inwestycje są, a konkretne roboty rozpoczną się na początku czerwca. Najpierw zamknięty zostanie odcinek trasy Lublin–Pilawa. Roboty na tym odcinku potrwają do końca 2018 r., następnie zamknięty zostanie odcinek od Pilawy do Otwocka i te prace zakończą się na początku 2020 r.
Jeszcze w marcu mają zostać wybrane najlepsze oferty przetargowe, a w kwietniu dojdzie do podpisania umów z wykonawcami. Gdy prace zostaną zakończone, podróżni otrzymają 42 przebudowane stacje kolejowe i przystanki. Wszystkie będą dostosowane dla osób z niepełnosprawnością. Pociągi jeździć będą po dwóch nowych wiaduktach, a piesi będą mieli 11 nowych przejść nad torami. I co najważniejsze, pociągi będą kursować po dwóch szlakach torowych, bowiem obecnie na odcinku między Otwockiem i Pilawą istnieje tylko jeden tor, co bardzo utrudnia sprawną komunikację. Wreszcie, po zmodernizowanej magistrali E7 pociągi będą mogły kursować z prędkością 160 km/godz., przez co podróż z Warszawy do Lublina, i odwrotnie, czyli szlakiem o długości ok 150 km, skróci się do półtorej godziny.
W trakcie modernizacji duże zmiany dokonają się na samym dworcu PKP w Lublinie. Jak duże, to jeszcze do końca nie wiadomo. Początkowo planowano dotychczasowe zadaszenia nad poszczególnymi peronami zastąpić jednym wspólnym dachem. Ostatnio kolejarze mówią jednak o zmianie tego ambitnego planu i zastąpienie go jedynie wiatami, które stanąć mają na każdym z peronów. Czy jednak tak się stanie, jeszcze nie wiadomo, bo projekt ma być konsultowany z mieszkańcami Lublina, a oni zdecydowanie opowiadają się za jedną wielką halą, która chroniłaby podróżnych nie tylko od deszczu ale także od silnych wiatrów i zimna.
Na pewno powstanie także nowy przystanek kolejowy Lublin Zachód zlokalizowany w sąsiedztwie Czubów, dużej zachodniej dzielnicy miasta. Ma on być włączony w sieć przyszłej Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.
« powrót