Ruszył nowy terminal CLIP Logistics w Swarzędzu
Po Rotterdamie przyjdzie kolej na połączenie intermodalne z Mediolanem
16 września spółka Clip Logistics, właściciel terminalu lądowego w Swarzędzu, uruchomiła wraz ERS Railways nowy terminal. Dzięki temu będzie można tu obsługiwać 10 pociągów dziennie z naczepami intermodalnymi i kontenerami, tj. około 250 tys. TEU.
Rok po uroczystym podpisaniu aktu erekcyjnego rozpoczęcia budowy CLIP Intermodal Container Terminal, w obecności Króla Niderlandów Willema-Alexandra i Królowej Máximy, 16 września został uroczyście uruchomiony nowy, rozbudowany terminal CLIP II, o powierzchni 10 ha i pojemności 4.500 TEU. Inwestycja w sumie pochłonęła ponad 100 mln zł, a Unia Europejska współfinansowała budowę z programu 7.4 Infrastruktura i Środowisko, Transport Intermodalny.
Pierwszy element. Zdaniem Wojciecha Staniszewskiego, prezesa zarządu CLIP Logistics, nowa inwestycja jest tylko pierwszym z elementów rozbudowy terminalu.
W przyszłym roku chcemy skończyć rozbudowę połączenia w kierunku wschodnim. Gdy to się uda, w terminalu w Swarzędzu będziemy dysponowali 15 km torów kolejowych – stwierdził prezes podczas uroczystości otwarcia nowego terminalu.
Nowe kierunki. Swój pierwszy terminal CLIP uruchomił w 2012 r. W tym samym roku spółka rozpoczęła współpracę z ERS Railways, które uruchomiły wahadłowe połączenie między Rotterdamem a Swarzędzem. W ciągu 3 lat istnienia terminal obsłużył 1700 pociągów, przewożąc naczepy intermodalne i kontenery, realizując jako pierwszy ideę „tiry na tory”. Nic więc dziwnego, że Frank Schuhholz, dyrektor wykonawczy ERS Railways, jest bardzo zadowolony z nowej inwestycji.
Do tej pory mieliśmy tu do dyspozycji 52 m toru rozładunkowego. Teraz są cztery tory po 750 m – mówił podczas otwarcia, wyraźnie zadowolony. Zapowiedział także, że poza połączeniem Swarzędza z Rotterdamem oraz niemieckim Krefeld, już niedługo terminal będzie regularnie obsługiwał połączenie intermodalne z Mediolanem oraz z jeszcze jednym z niemieckich miast z Zagłębia Ruhry.
W związku z nowym połączeniem do Mediolanu podczas uroczystości zaprezentowano specjalną lokomotywę, na której znajdował się portret Vincenta van Gogha. Według przedstawicieli ERS Railways „Van Gogh” będzie jeździł nie tylko do Mediolanu, ale także do Rotterdamu.
Pociąg ERS pokonuje dystans 1000 km w około 22 godziny (z/do Rotterdamu do/z Polski), co jest konkurencyjne wobec transportu samochodowego. Krótki czas przejazdu jest zasługą wielosystemowych lokomotyw, które pozwalają na uniknięcie czasochłonnego procesu ich zamiany na granicach. W skład pociągu wchodzą również wagony kieszeniowe, które są przystosowane do transportu naczep standardowych i naczep typu „Mega”, oraz wagony platformowe, przeznaczone do przewozu kontenerów.
Przykład do naśladowania. Zadowolone są także lokalne i wojewódzkie władze. Obecny na uroczystości Piotr Florek, wojewoda wielkopolski, podkreślił że tego typu inwestycje są najbardziej pożądane, gdyż są rozwojowe i stanowią motor rozwoju następnych projektów.
Z kolei Jan Grabkowski, starosta poznański, wskazał że nowy terminal doskonale wpisuje się w największe i najlepsze projekty w powiecie poznańskim. Z kolei Jan Borkowski, ambasador RP w Holandii – także obecny na uroczystości – powiedział, że tę inwestycję będzie podawał jako przykład bardzo udanej współpracy polsko-holenderskiej.
Nowy kompleks hal. Spółka CLIP ma w planach budowę nowego kompleksu trzech hal o powierzchni 110 tys. m2, w tym także obiektów z kontrolowaną temperaturą 2°C–10°C, co będzie dopełnieniem logistycznego portfolio spółki. Jeszcze w tym roku CLIP chce zakończyć budowę nowej hali magazynowej klasy A o powierzchni 35 tys. m2. Dzisiaj CLIP to nowoczesne centrum logistyczne na europejskim poziomie z ponad 300 tys. m2 powierzchni produkcyjno- magazynowych, intermodalnym terminalem przeładunkowym, własną infrastrukturą kolejowo-drogową, w tym 4 torami rozładunkowymi o długości 750 m.
Centrum logistyczne. CLIP działa na terenie 170 ha, z czego 80 ha to Kostrzyńsko- Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Największym atutem CLIP-a jest lokalizacja. Na atrakcyjność centrum logistycznego wpływa jego położenie, doskonała lokalizacja bezpośrednio na trasie najważniejszego korytarza transportowego – linii kolejowej E30 czyli II transeuropejskiego korytarza North Frank Schuhholz Fot. ERS Railways Fot. PKP Cargo P A R T N E R S T R O N Y Sea Baltic (formalnie corridor 8) łączącego Rotterdam, Antwerpię, Warszawę i dalej Moskwę i Pekin oraz przy krajowej S5 i blisko autostrady A2 Berlin Warszawa. Według danych spółki, CLIP Intermodal Container Terminal dotychczas obsłużył 30 tys. wagonów, a tylko w 2015 r. Grupa CLIP planuje przyjąć ponad 20 tys. wagonów kolejowych.
Z prezesem Wojciechem Staniszewskim i Frankiem Schuhholzem nowy terminal otworzyli goście honorowi:
- Paul Bekkers, Ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce - Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań Sp. z o.o. - Jorg Mosolf, Geschäft sführender Gesellschaft er und Chief Executive Officer Horst Mosolf GmbH & Co. KG - Gerald Binz, Managing Shareholder. Chairman of the Management Board BLG Logistics - Radosław Stępień, wiceprezes – I zastępca prezesa zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego - Guusje Korthals-Altes, szef Działu Ekonomiczno-Handlowego Ambasada Królestwa Niderlandów w Warszawie - dr Jan Borkowski, Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny – Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Królestwie Niderlandów - Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego – Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu - Piotr Florek, wojewoda wielkopolski – Urząd Wojewódzki w Poznaniu - Waldemar Witkowski radny, przewodniczący Komisji Gospodarki – Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu - Jan Grabkowski, starosta poznański – Starostwo Powiatowe w Poznaniu - Marian Szkudlarek, burmistrz – Urząd Miasta i Gminy Swarzędz - Barbara Czachura – Urząd Miasta i Gminy Swarzędz i wielu innych znakomitych gości.
« powrót