LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
23 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plRyzyka w transporcie – katalog dobrych praktyk FM Logistic
Logistyka

Ryzyka w transporcie – katalog dobrych praktyk FM Logistic

Edyta Giermasińska, Head of legal FM Polska

AS

Problem kradzieży i wyłudzeń w transporcie jest zjawiskiem, które istnieje od lat i wciąż jest aktualne.  Z naszej perspektywy, tylko świadome i odpowiedzialne podejście wszystkich podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw transportowych może wpływać na jego zminimalizowanie.


Edyta Giermasińska, Head of legal FM Polska   |   Fot. FM Polska

Statystycznie najczęstszymi zdarzeniami z tej kategorii są kradzieże ładunków,  połączone z kradzieżą naczep lub częściowe okradanie przesyłek bezpośrednio z naczep. Formy ich dokonywania nie zmieniły się w istotny sposób na przestrzeni ostatnich lat - dalej mamy do czynienia z kradzieżami na drogach, fałszywymi przewoźnikami czy spedycjami.

Zmieniły się natomiast stosowane metody. Jak wskazuje nasze doświadczenie, kradzieże najczęściej mają  miejsce w sytuacjach, kiedy przesyłki pozostawiane są bez właściwej opieki. Czasami zdarza się, że kradnącym udaje się wykorzystać naiwność nadawcy. W tej kategorii najczęstsze są kradzieże tzw. parkingowe oraz wydanie towaru fałszywemu przewoźnikowi.

Wydawać się może oczywiste, że powierzając przesyłkę  przewoźnikowi podlega on weryfikacji nadawcy.  Praktyka jednak pokazuje, że bywają sytuacje w których tak się nie dzieje. FM Logistic jako doświadczony operator, także jeśli chodzi o wybór podwykonawców, którym powierza przewozy towarów, wypracowało katalog dobrych praktyk w tym zakresie. Stanowią one know-how naszej firmy, które pozwoliło nam na zminimalizowanie problemu oszustw i kradzieży w transporcie. Część z nich wskazać można jako warte do zaimplementowania przez zainteresowanych zmniejszeniem występowania tego typu problemów w łańcuchu dostaw. Po to, by uniknąć sytuacji związanych z przejęciem towaru przez nieuprawnionych przewoźników dobrze stworzyć grono partnerów o ugruntowanej  pozycji na rynku. Najlepiej szukać ich wśród firm sprawdzonych, które funkcjonują na rynku dłuższy czas. Warto pomyśleć też o tym, by zaoferować współpracującym przewoźnikom ubezpieczenia skrojone na miarę, tj. dostosowane do specyfiki prowadzonej przez nich działalności. Tu warto pamiętać, by zwrócić uwagę na wysokość sumy ubezpieczenia, czy konieczność włączenia dodatkowych klauzul, takich jak szkody powstałe wskutek kradzieży mienia wraz ze środkiem transportu i kradzieży z włamaniem z jednoczesnym zaborem pojazdu, klauzula podwykonawców, klauzula postojowa, umożliwiająca postój w miejscach uzasadnionych, a nie jedynie na parkingach strzeżonych.

Dobrze jest też rzetelnie weryfikować dokumenty podwykonawców przed podjęciem zlecenia. Dzięki temu zyskujemy pewność, że współpracujemy z wiarygodnymi firmami. Dlatego już na samym początku warto poprosić o kopię dokumentów takich jak: NIP, KRS lub EDG, REGON, licencja transportowa, certyfikaty jakości, referencje. Można przejrzeć też rejestr dłużników lub giełdy wierzytelności. Polecam także uważność w przypadku transakcji realizowanych poprzez internetowe giełdy transportowe.

W celu minimalizowania ryzyka przewozu FM Logistic oferuje swoim klientom narzędzia, dzięki którym możliwe jest śledzenie przesyłek, takie jak GPS czy system Truck &Trace. Standardem u nas jest także ubezpieczenie OC Przewoźnika i/lub Spedytora, a dla chętnych dodatkowo dostępne jest ubezpieczenie Cargo.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega