Speed Docking 2016
Podsumowanie drugiej edycji badania
Zakończyła się druga polska edycja badania Speed Docking, zorganizowanego przez ECR Polska.
Badanie zostało podzielone w tym roku na dwie kategorie: sieci multiformatowe, convenience, cash & carry oraz dyskonty. Zwycięskimi centrami dystrybucyjnymi, w których mierzony proces wyładunku trwał najkrócej, zostały: Wola Krzysztoporska, należąca do Kaufland Polska Markety, i Ruda Śląska - Jeronimo Martins Polska.
W badaniu udział wzięło 6 producentów (Coca-Cola Hellenic, Danone, Kompania Piwowarska, Mars, Nestle, Pepsico), 3 dostawców usług logistycznych (Raben, Schenker, FM Logistic) i 8 sieci handlowych (Auchan, Biedronka, Carrefour, Kaufland, Lidl, Makro, Tesco, Żabka).
W okresie od 16 III do 24 V zmierzono czas rozładunku łącznie 12 773 dostaw w 38 centrach dystrybucyjnych. Średni czas rozładunku, który wyniósł 2 godz. 36 minut, jest nieco wyższy niż w 2015 r. i ma duży potencjał do poprawy.
W centrum dystrybucyjnym Wola Krzysztoporska (Kaufland) średni czas rozładunku wyniósł 2,5 godz., a średni ważony czas rozładunku pełnej przyczepy 3 godz. 23 minuty. Z kolei w centrum dystrybucyjnym Ruda Śląska (Jeronimo Martins) osiągnięto kolejno następujące wyniki: 2 godz. 18 min. i 3 godz. 37 min.
Jak podkreślali dyrektorzy obu zwycięskich DC, na wyniki miała wpływ dobrze zgrana załoga, która sprawnie realizuje wypracowane procesy.
Speed Docking to badanie mające charakter pozytywnego współzawodnictwa, polegające na mierzeniu i porównywaniu całkowitego czasu rozładunku ciężarówek w centrach dystrybucji od momentu przekroczenia bramy do opuszczenia centrum. Odbywa się ono równolegle w kilku krajach. Od pierwszej edycji w 2012 r. zmierzono ponad 250 tys. dostaw w ponad 1 tys. centrów w 6 krajach.
Dane zbierane dzięki komputerom umieszczonym na pokładzie ciężarówek pozwalają mierzyć realną efektywność procesów rozładunku towarów i kontroli jakości oraz analizować czynniki je wydłużające. Udział w badaniu przynosi korzyści zarówno producentom, dostawcom usług logistycznych, jak i sieciom handlowym, usprawniając współpracę w łańcuchu dostaw.
« powrót