Stałe połączenie kolejowe Gorzów-Berlin
Na trasę wyjadą szynobusy niemieckiej spółki Arriva
Bezpośrednie połączenie kolejowe Gorzów Wlkp.-Berlin-Gorzów Wlkp. zostanie uruchomione 12 III tego roku. Obsługą linii zajmie się niemiecka spółka Arriva, będąca podwykonawcą Przewozów Regionalnych.
Uruchomienie połączenia jest odpowiedzią m.in. na oczekiwania mieszkańców Gorzowa Wlkp. którzy zebrali 5 tys. podpisów pod petycją skierowaną do władz regionu o zrealizowanie tego przedsięwzięcia. Zainteresowani nim byli nie tylko Lubuszanie, ale także mieszkańcy Brandenburgii i Berlina.
Początki. Warto wspomnieć, że pod koniec stycznia 2016 r. odbyły się trójstronne rozmowy dotyczące uruchomienia połączenia kolejowego na trasie Gorzów Wlkp.-Berlin, w których uczestniczyli przedstawiciele: samorządu województwa, spółki Przewozy Regionalne oraz spółki Arriva. Strony zgodnie oświadczyły, że są zainteresowane współpracą oraz ustaliły warunki umowy. - Chodziło też o ich doprecyzowanie. Nie mogliśmy się zgodzić na to, aby cena pociągokilometra była wyższa, niż średnia w naszym województwie, która wynosi 15,94 zł. Zaproponowana przez Przewozy Regionalne kwota to 18,70 zł. Udało się jednak wynegocjować cenę, która jest na poziomie średniej wojewódzkiej - mówi Elżbieta Anna Polak, marszałek województwa lubuskiego.
Pociągi na tej trasie miały już jeździć na początku tego roku. Jednak tak się nie stało, gdyż PR nie dysponowały szynobusami spełniającymi niemieckie wymagania techniczne. Zakupione przez województwo lubuskie dwa takie pojazdy, które przeznaczone były także do obsługi ruch transgranicznego, nie uzyskały do tej pory niemieckiej homologacji. W tej sytuacji PR nawiązały współprace ze spółką Arriva, której zestawy szynowe będą pokonywać trasę Gorzów Wlkp.- Berlin. To jednak spowodowało zwiększenie kosztów realizacji przedsięwzięcia i wymagało zgody sejmiku na udzielenie wyższej dotacji. Radni województwa zgodzili się na powiększenie środków finansowych na realizacje połączenia o 640 tys. zł. W sumie samorząd lubuskiego przeznaczył na wykonanie tego zadania nieco ponad 1 mln zł. Spółka Przewozy Regionalne jest dofinansowywana corocznie przez samorząd województwa lubuskiego. W tym roku dotacja wynosi około 44 mln zł.
Przewozy pilotażowe. Bezpośrednie połączenie między Gorzowem Wlkp. a Berlinem będzie istnieć od 12 marca do 10 grudnia tego roku, czyli do czasu wprowadzenia nowego rozkładu jazdy. Umowa przewozowa ma charakter pilotażowy. Nie może być podpisana na dłuższy czas z uwagi na planowany remont estakady w Gorzowie Wlkp., którego rozpoczęcie zaplanowane jest na grudzień 2016 r.
Z Gorzowa Wlkp. do Berlina pojadą dwa poranne pociągami, które będą wyruszać o 5.30 oraz 8.30 z tym, że jeden z nich będzie odprawiany w Toruniu. Pociąg powrotny złożony z dwóch składów opuści stolicę Niemiec po godzinie 18.30. Po dojechaniu do Gorzowa Wlkp. jeden ze składów pojedzie do Torunia.
To nie wszystko. O problemach przewozów transgranicznych marszałek lubuskiego rozmawiała z ministrem Infrastruktury i Planowania Brandenburgii Kathrin Schneider oraz Joachimem Trettinem i Alicją Rypiną z Deutsche Bahn AG oraz Thomasem Dillem z VBB. Na spotkaniu omówiono sprawę reaktywacji połączeń kolejowych Zielona Góra-Berlin-Żary oraz Żagań-Legnica-Wrocław. Połączenie na południu regionu ma związek z organizowaną przez Wrocław imprezą pod nazwą Europejska Stolica Kultury 2016. Będziemy mogli wykorzystać ten „pociąg do kultury” do promocji naszego regionu - stwierdziła marszałek Polak. – To doskonała okazja do zaprezentowania lubuskiego pasażerom i turystom. Zaproponowała, aby pociągi wiozące uczestników wrocławskiego festiwalu kultury stały się miejscami promocji województwa, na przykład muzycy jeżdżący nimi zapraszaliby na jazzowy festiwal w Zielonej Górze.
Rok 2016 zapowiada się przełomowym, ponieważ strona niemiecka jest zainteresowana pilotażowym, bezpośrednim połączeniem, które mogłoby być uruchomione w pierwszych dniach kwietnia na trasie Zielona Góra-Berlin. Podczas spotkania poruszony został także inny bardzo ważny problem. Chodzi mianowicie o możliwość uzyskiwania przez polskich operatorów kolejowych homologacji na pojazdy szynowe. Okazuje się, że w najbliższym czasie władze Brandenburgii będą organizatorem debaty poświęconej likwidacji barier oraz różnic systemowych i wprowadzaniu uproszczeń w reaktywacji transgranicznych połączeń kolejowych.
« powrót