LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plStrategia rozwoju PKL
Transport szynowy

Strategia rozwoju PKL

HH

Polskie Koleje Linowe SA, których właścicielem jest pośrednio fundusz inwestycji infrastrukturalnych Polskiego Funduszu Rozwoju SA zaprezentowały strategię rozwoju i wieloletni program inwestycyjny spółki o wartości ponad 400 mln zł. Inwestycje służyć będą unowocześnieniu i rozwojowi infrastruktury w połączeniu z komplementarną obsługa hotelarsko-gastronomiczną, w szczególności w regionie Zakopanego, Palenicy oraz Krynicy.

PKL planuje także realizację znaczących inwestycji w zupełnie nowych lokalizacjach m.in. w Solinie w Bieszczadach. Program inwestycyjny ma na celu zwiększenie atrakcyjności, dostępności i bezpieczeństwa infrastruktury turystycznej polskich gór oraz innych lokalizacji turystycznych w Polsce. Strategia ma na celu zrównoważony rozwój, zapewniający równowagę pomiędzy zachowaniem naturalnych walorów przyrodniczych i krajobrazowych, a dostępnością infrastruktury z korzyścią dla turystów oraz dla lokalnych społeczności i samorządów.

PKL to najstarszy i największy operator kolei i wyciągów górskich, posiadający siedem ośrodków w Tatrach i Beskidach, z których najbardziej znane to Kasprowy Wierch i Gubałówka w Zakopanem, a także Jaworzyna Krynicka w Krynicy-Zdrój. W grudniu 2018 r. fundusz infrastrukturalny, którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza PFR, pośrednio zakupił 99,77% akcji PKL.

PFR jest długoterminowym inwestorem, zainteresowanym rozwojem infrastruktury narciarskiej i turystycznej z korzyścią dla turystów przy jednoczesnym zachowaniu naturalnych walorów środowiskowych i we współpracy z lokalną społecznością. Zaprezentowana strategia zakłada największy realizowany dotychczas przez PKL program inwestycji o wartości ponad 400 mln zł, który ma zwiększyć atrakcyjność turystyczną wielu polskich ośrodków w Tatrach, Bieszczadach i Beskidach. Jestem przekonany, że zaprezentowane dziś plany inwestycyjne, w połączeniu z prognozowanym na kolejne lata intensywnym wzrostem popytu na rynku usług turystycznych w Polsce na poziomie 10% rocznie do 2021 r. przyczynią się także do wzrostu skali działalności i wartości PKL. Cieszymy się z bardzo dobrych wyników finansowych PKL, jednocześnie szczególnie istotne jest dla nas, aby planowane inwestycje zapewniały zachowanie naturalnych walorów środowiskowych polskich gór, zwłaszcza na terenach objętych szczególną ochroną. Liczymy tutaj na dobra współpracę z Tatrzańskim Parkiem Narodowym i samorządami - Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Prezentowane plany inwestycyjne Polskich Kolei Linowych obejmują lata 2019-2025. W tym czasie ośrodki PKL mają zyskać nową jakość i znacznie podwyższyć atrakcyjność oferty turystycznej regionów. Planowane budowy tras narciarskich, modernizacje kolei i pobliskich ośrodków hotelowo-gastronomicznych tworzone są z myślą o ochronie środowiska naturalnego polskich gór. Łączny koszt inwestycji prognozowany na ten okres wynosi ponad 400 mln złotych.  

Wsparcie większościowego akcjonariusza, Polskiego Funduszu Rozwoju, ma dla PKL wymierne znaczenie. Liczymy, że realizacja inwestycji doprowadzi do planowanego wzrostu przychodów i wartości spółki ale też bardzo wzmocni lokalną ofertę turystyczną z korzyścią dla turystów i mieszkańców - Janusz Ryś, prezes zarządu Polskich Kolei Linowych

Polskie Koleje Linowe są w bardzo dobrej kondycji finansowej. Zysk EBITDA wynosi blisko 60 mln zł. Spółka jest przygotowana by realizować zaprezentowany przez Zarząd plan inwestycyjny przy wsparciu PFR. Inwestycje obejmą wszystkie ośrodki Grupy PKL by podtrzymać pozycję lidera na rynku usług turystycznych - Patryk Białokozowicz, członek zarządu PKL

Rejon Kasprowego Wierchu. Plan inwestycyjny w rejonie Kasprowego Wierchu obejmuje kompleksową modernizację infrastruktury na trasie Goryczkowej m.in.: wymianę obecnej 2-osobowej kolei krzesełkowej, funkcjonującej od 1963 roku, na nowoczesną 4-osobową kolei spełniającą najnowsze standardy, w tym środowiskowe,  a także korektę jej przebiegu. Planowane są również mniejsze inwestycje towarzyszące mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu narciarzy.

Realizacja tej części inwestycji planowana jest do 2023 r., a jej szacowany koszt to ok. 60 mln zł. W zakresie pozostałej infrastruktury Kasprowego Wierchu Spółka planuje modernizację budynków kolei głównej, mającą na celu zapewnić swobodny dostęp ośrodka dla osób niepełnosprawnych, zwiększyć przestrzenie widokowe, oraz poprawić organizację ruchu i usprawnić obsługę turystów.

Gubałówka i Butorowy Wierch. Plany PKL dotyczące Gubałówki obejmują przede wszystkim modernizację i odświeżenie budynku stacji dolnej oraz budowę regionalnej restauracji w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Planowana jest również przebudowa budynku restauracji przy górnej stacji. Realizacja tej części inwestycji planowana jest w latach 2021-2023, a jej koszt szacowany jest na ok. 25 mln zł. Mając na względzie historycznie narciarski charakter Gubałówki, PKL jest gotowy wspierać inicjatywy mające na celu przywrócenie stoków i współpracować w tym zakresie z lokalnymi władzami. Realizacja tych planów jest aktualnie warunkowana uzyskaniem zgód właścicieli nieruchomości, opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego oraz uzyskaniem odpowiednich zgód administracyjnych.

Strategia inwestycyjna spółki zakłada również rozpoczęcie rewitalizacji turystycznej Butorowego Wierchu. Istniejąca tam kolej krzesełkowa, stworzona w latach 60. XX w. funkcjonuje obecnie w ograniczonym zakresie jedynie w wysokim sezonie letnim. Pierwsza faza inwestycji PKL w tej lokalizacji zakłada budowę wieży widokowej o wysokości 45 metrów z dwoma tarasami widokowymi, a także budynku technicznego kolei i części gastronomicznej. Ta część inwestycji planowana jest w latach 2021-2022, a jej koszt szacowany jest na ok. 10 mln zł. Spółka weryfikuje także plany wymiany kolei linowej i stworzenia dodatkowych atrakcji w tym ośrodku.

Jaworzyna Krynicka. W planach PKL na 2022 rok, dotyczących rejonu Jaworzyny Krynickiej, jest budowa nowej kolei krzesełkowej „Izwór” o długości ok. 1 km, która pozwoli stworzyć alternatywny sposób dostępu do ośrodka, co istotnie poprawi komfort klientów. Kolejne inwestycje planowane są na 2023 rok. Obejmą one wymianę istniejących orczyków na koleje krzesełkowe, a także rozbudowę infrastruktury hotelowo-gastronomicznej w rejonie dolnej stacji. Łączny szacowany koszt planowanych inwestycji w Jaworzynie Krynickiej wyniesie ok. 100 mln zł.

Palenica. Plany inwestycyjne w rejonie Palenicy obejmują głównie kompleksową rozbudowę infrastruktury narciarskiej. PKL zamierza wybudować kolej gondolowo-krzesełkową do Przystani Flisackiej łącznie z trasą narciarską wyposażoną w system naśnieżania. Całość zaplanowana jest na 2024 rok, a prognozowane koszty wyniosą ponad 40 mln. zł.

Zapora Solina. Solina to jedno z bardziej znanych turystycznych miejsc w Polsce. Co roku nad zalew soliński przyjeżdża ok. 1,4 mln turystów. Aby jeszcze lepiej wyeksponować walory tego miejsca PKL stworzył ofertę realizacji projektu kolei gondolowej i wieży widokowej, które uatrakcyjnią ofertę turystyczną regionu. Możliwa data realizacji inwestycji przypada na 2022 rok, a jej szacowany koszt wyniesie ok 60 mln zł.

Pozostałe ośrodki i nowe obszary działalność. Jednocześnie Spółka nie zapomina o swoich mniejszych ośrodkach, tj. Góra Parkowa, Mosorny Groń i Góra Żar, które będą podlegały bieżącej modernizacji w zakresie infrastruktury kolei linowych oraz obiektów gastronomicznych.  Spółka weryfikuje także możliwości dodatkowego zwiększenia swojej działalności w tych lokalizacjach. Jednocześnie PKL opracowuje plany rozwoju Spółki w nowych obszarach branży turystycznej i rekreacyjno-rozrywkowej.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega