Terminal cargo powstaje w Świdniku
Będzie gotowy na wiosnę
Włoska firma Xpress Handling podpisała umowę o współpracy z Portem Lotniczym Lublin. Zgodnie z nią, w Świdniku na lotnisku powstanie terminal towarowy.
Po lewej stronie obecnego terminalu pasażerskiego powstanie na początek budynek zaplecza obsługi naziemnej lotniska, służący do kontroli, odprawy celnej oraz odpowiedniego przygotowania towarów do transportu. Projekt, nad którym obie firmy pracują od ponad roku, wszedł w fazę wykonawczą. Inwestor otrzymał już prawomocne pozwolenie na budowę i pierwsze prace już się rozpoczęły.
W przyszłości, wraz ze wzrostem ruchu, Xpress Handling planuje poszerzenie infrastruktury o magazyn czasowego składowania ładunków. Jednocześnie obie firmy będą współpracowały w zakresie obsługi ładunków – zarówno na terenie lotniska, jak i poza nim.
Inwestycja znacznie usprawni obsługę przesyłek, które już teraz odprawiane są w porcie. Pozwoli na znaczne zwiększenie ruchu towarowego. Obecnie są one raczej niewielkie. W 2015 r. planuje się odprawić w Świdniku przesyłki towarowe o łącznej masie 300 t. Po uruchomieniu terminalu mają one wzrosnąć do 1,2 tys. t rocznie, ale potencjał całego regionu oceniany jest na wiele więcej, nawet na 3,5 tys. t. Jednak do ich odprawienia wcale nie jest potrzebna budowa dużych magazynów na lotnisku, bowiem w pobliżu niego, w promieniu 8 km, już są lub powstają następne, duże parki przemysłowe i produkcyjne, które w sumie będą dysponować powierzchnią składową nawet 20 tys. m2. Wystarczy z nich dostarczyć towar na lotnisko i wyekspediować.
Inwestycja zapowiada się więc całkiem dobrze. Tym bardziej, że realizuje ją firma, która ma w tym zakresie duży potencjał i doświadczenie. Xpress Handling jest agentem obsługi i operatorem dwunastu terminali towarowych na terenie Włoch oraz na Malcie i w Albanii. Inwestycja w Lublinie będzie piętnastym oddziałem tej firmy, przy czym w Polsce pierwszą.
To kolejna dobra wiadomość dla lotniska po uruchomieniu operacji bazowych Wizz Air i zapewnieniu stabilnego ruchu pasażerów. Przyszedł teraz czas na zaktywizowanie naszych działań w obszarze ruchu towarowego. Wspólny projekt Xpress Handling i naszego portu pozwoli na poszerzenie oferty lotniska dla spedytorów. Dzięki temu producenci i odbiorcy, którzy są uzależnieni od szybkich dostaw towarów, zyskają łatwiejszy dostęp do ich usług - mówi Krzysztof Wójtowicz, prezes Portu Lotniczego Lublin.
A w ogóle to lotnisko w Świdniku, wbrew wcześniejszym obawom, ma się bardzo dobrze. Jak wspomniał prezes Wójtowicz, we wrześniu w Porcie Lotniczym Lublin otwarta została baza operacyjna Wizz Air. Od tej pory samolot Airbus A320 węgierskich linii lotniczych stacjonuje na na tym lotnisku. Dzięki temu na mapie połączeń lubelskiego lotniska pojawiły się kolejne destynacje: jak np. Bruksela (Charleroi) oraz Glasgow. Efektem tego był natychmiastowy wzrost liczby obsługiwanych pasażerów. We wrześniu lotnisko pobiło swoje dotychczasowe rekordy obsługując 30 tys. pasażerów w ciągu miesiąca. I ma za sobą już ponad pół miliona obsłużonych pasażerów.
Teraz przychodzi czas także na znaczny wzrost przewozów towarowych. Bo ja zapewniają inwestorzy, terminal cargo w Świdniku rozpocznie swą działalność już na początku przyszłego roku.
« powrót