To już 10 lat na polskich torach
Pendolino obchodzi jubileusz, chociaż początki nie były najlepsze
W połowie grudnia mija dekada od momentu, gdy pociągi Pendolino rozpoczęły kursowanie w barwach PKP Intercity. Te nowoczesne składy zrewolucjonizowały postrzeganie podróży kolejowych w Polsce i stały się nieodłącznym elementem naszego krajobrazu.
Imponujące statystyki. Pierwszy oficjalny przejazd Pendolino w Polsce odbył się 14 grudnia 2014 r., co stanowiło początek nowego etapu rozwoju polskiej kolei. Przez ostatnie dziesięć lat pociągi te stały się symbolem nowoczesności. W tym czasie przewiozły one ponad 39 mln pasażerów na takich trasach jak Warszawa – Gdańsk, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice czy Warszawa – Kraków. Stopniowo niektóre połączenia wydłużono np. do Gliwic, Bielska-Białej, Rzeszowa czy Kołobrzegu. Polskie Pendolino przejechały już łącznie około 70 mln kilometrów. To tak, jakby ponad 1745 razy okrążyć Ziemię lub ponad 180 razy polecieć na Księżyc. Obecnie flota, którą dysponuje polski przewoźnik, pokonuje dziennie średnio 22 tys. km.
Efekt Pendolino – nowy rozdział w historii polskiej kolei. Wprowadzenie składów ED250 z Włoch do Polski było istotnym elementem w unowocześnianiu krajowego transportu kolejowego i poprawy jakości podróży. Wyprodukowane przez Alstom pociągi są bardzo ciche i charakteryzują się nowoczesnym designem. Czują się w nich dobrze różne grupy pasażerów – potwierdzają to statystyki PKP Intercity. Wśród ponad 39 mln osób, które podróżowały przez ostatnią dekadę byli m.in. studenci (4,2 mln), dzieci i uczniowie (2,6 mln) czy seniorzy (2,3 mln). Podsumowując blisko 25% pasażerów to osoby uprawnione do ulgi ustawowej: dzieci, uczniowie, studenci czy seniorzy. Dlatego dzisiaj możemy mówić o efekcie Pendolino i jego ogromnym wpływie na postrzeganie kolei w Polsce.
Pozytywne nastawienie do podróży kolejowych nie tylko przyczyniło się do zwiększenia ich popularności, ale także stanowiło impuls do dalszych inwestycji w modernizację taboru oraz infrastruktury. W rezultacie Pendolino stało się katalizatorem zmian i zachęciło do myślenia o kolejowych podróżach jako o efektywnej i przyjemnej alternatywie dla innych środków transportu.
Dziesięć lat składów kat. Express Intercity Premium w Polsce to nie tylko okazja do świętowania, ale także moment do refleksji nad przyszłością. Efekt Pendolino pokazał, że nowoczesna kolej w Polsce jest nie tylko marzeniem, ale rzeczywistością. To początek długiej i fascynującej podróży w kierunku dalszego rozwoju i innowacji – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Współpraca z Alstom. Umowa z Alstom została zawarta w maju 2011 roku i dotyczyła dostawy 20 pociągów dużej prędkości oraz budowy nowego centrum serwisowego. Co więcej kontrakt obejmuje również utrzymanie techniczne pociągów. Nim pociągi zabrały pierwszych pasażerów, producent przeprowadził testy, które obejmowały m.in. zgodność z polską infrastrukturą kolejową.
Każdego dnia nad utrzymaniem floty pracuje 160 pracowników Alstom. Pociągi są przygotowywane przez nich pod kątem technicznym do codziennych podróży. Utrzymując składy w czystości Alstom stosuje specjalne proekologiczne rozwiązanie odzysku wody, dzięki czemu przez ostatnią dekadę udało się zaoszczędzić ponad 17 basenów olimpijskich wody.
Z całym zespołem Alstom, który 10 lat temu wdrażał pierwszy pociąg dużych prędkości w Polsce, mieliśmy poczucie, że uczestniczymy w historycznym wydarzeniu. Miniona dekada udowodniła, jak wielkie korzyści odnieśli dzięki tej inwestycji pasażerowie, regiony i cały system transportu publicznego. Mało kto pamięta, że bilety na Pendolino bywały kupowane przez pierwsze miesiące jako prezent na wyjątkowe okazje. Do dziś jazda pociągiem to synonim komfortu i przyjemności podróżowania. Cieszymy się, że sukces Pendolino jest inspiracją do dalszych prac nad rozwojem w Polsce nowoczesnych, przyjaznych środowisku i szeroko dostępnych kolei – podkreśla Artur Fryczkowski, Wiceprezes Zarządu Alstom Polska.
Smak podróży Express Intercity Premium. Dzięki Pendolino można nie tylko szybko podróżować, ale także skosztować dań, które cieszą się dużą popularnością wśród pasażerów. Na pokładzie pociągów czekają tradycyjne polskie potrawy. Statystyki z ostatnich 10 lat pokazują, że w wagonach restauracyjnych Wars sprzedano około 2 mln porcji schabowego, 1,7 mln porcji jajecznicy, 1,5 mln porcji żurku i 1,3 mln porcji pierogów. Te liczby świadczą o popularności i wysokiej jakości serwowanych posiłków, które stały się integralną częścią podróżowania Pendolino.
Dekada działań Pendolino to czas pełen sukcesów, innowacji i ciągłej poprawy standardów podróży. PKP Intercity dziękuje wszystkim pasażerom za wspólną podróż i zaprasza do dalszego odkrywania Polski. Już niebawem, od 15 grudnia Pendolino pojedzie w nowej relacji – do Szczecina i Poznania z Warszawy. Po drodze pociąg zatrzyma się w Stargardzie i Krzyżu, co pozwoli na przesiadkę w kierunku Gorzowa. Otwiera to dostęp do kolejnych zakątków Polski z wygodą i prędkością, jaką oferują składy Pendolino.
[ materiały PKP Intercity ]
« powrót