Tramwajowy renesans
Przy czynnym udziale KZN Rail
Kraków, Wrocław, Toruń, Łódź i Olsztyn to miasta, w których firma z Grupy KZN Bieżanów dała się już poznać z najlepszej strony. U źródła powstania spółki leży objęcie rynku tramwajowego specjalistyczną usługą zabudowy całych układów torowych.
Nowoczesny, miejski transport szynowy to szansa na ekologiczną integrację tkanki miejskiej, sprawne i szybkie łączenie osiedli, centrów usługowych, uczelni czy stref przemysłowych. Wygodne i szybkie tramwaje oraz ciche i maksymalnie zintegrowane z otoczeniem torowiska to przejaw transportowej rewolucji, która przetacza się od początku XXI wieku przez polskie miasta. Krakowska spółka aktywnie uczestniczy w tym procesie od samego początku.
Od niewielkiej komórki do dochodowej spółki. Genezą dla nowej spółki było wzięcie odpowiedzialności za proces zabudowy rozjazdów i układów torowych przez ich producenta - podkreśla Grzegorz Leszczyński, prezes KZN Rail. I dlatego niespełna 10 lat temu w rodzimym KZN "Bieżanów" powstał specjalistyczny Oddział Robót Zewnętrznych, który dwa lata temu przekształciliśmy w samodzielną już spółkę KZN Rail. To ten podmiot miał przenieść wysokie standardy jakościowe, towarzyszące nam w produkcji - a limitowane normami ISO i IRIS - na cały proces wykonawstwa i zabudowy. W ciągu niespełna dekady KZN Rail przeszedł drogę od niewielkiej komórki w ramach firmy producenckiej, do w pełni samodzielnej i dochodowej spółki. Intensywnie inwestowaliśmy w ludzi i sprzęt, by móc zaoferować klientom wysoce profesjonalną usługę. Dlatego dziś jesteśmy w stanie bez problemu realizować duże kontrakty, zwłaszcza te związane z węzłami i głowicami rozjazdowymi - dodaje Leszczyński.
Spółka postawiła na zabudowę nowoczesnych systemów miejskich nawierzchni szynowych i ten ruch stał się przyczynkiem do jej sukcesu. Startując w przetargach oferowaliśmy nie tylko profesjonalną zabudowę węzłów rozjazdowych i układów torowych, które produkowała nasza spółka-matka Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe "Bieżanów", ale od samego początku odważnie weszliśmy w nowe rodzaje nawierzchni - bezpodsypkowych na podporach blokowych, o właściwościach wibroizolacyjnych, zintegrowanych z nawierzchnią drogową - mówi Aleksander Furtak, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji kontraktów KZN Rail. Zdobyte w ten sposób praktyczne referencje pozwalają nam dziś startować we wszystkich przetargach związanych z infrastrukturą tramwajową, także tak skomplikowanych jak budowa od podstaw nowej zajezdni tramwajowej w Olsztynie - dodaje Furtak.
W strategii rozwoju firma korzysta z potencjału całej Grupy KZN Bieżanów. Węzły rozjazdowe i układy torowe uzyskuje od spółki-matki całego holdingu, czyli Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych "Bieżanów". To zapewnia jej konkurencyjną przewagę, którą doceniają zarówno zarządcy miejskich sieci tramwajowych planujący inwestycje, jak i największe podmioty z rynku wykonawczego, które bardzo często zlecają spółce wysoce skomplikowane prace torowe w ramach większych zadań ogólnobudowalnych. Dziś bez wątpienia jesteśmy istotnym ogniwem w ogólnopolskim zjawisku "renesansu systemów tramwajowych" w miastach. Zakładamy, że ten proces nie ma charakteru doraźnego, związanego z przypływem funduszy unijnych, lecz stanowi wieloletni, stały trend. W tym zjawisku KZN Rail będzie z pewnością aktywnie i skutecznie uczestniczył - podsumowuje Grzegorz Leszczyński.
Inwestycje zrealizowane przez KZN Rail (do czerwca 2013 r. działającego pod szyldem Oddziału Robót Zewnętrznych KZN "Bieżanów"): - Modernizacja układu torowego węzła tramwajowego Westerplatte-Pawia-Lubicz-Basztowa (Kraków, 2005). - Modernizacja układu torowego na pl. Reagana, dawniej pl. Grunwaldzki (Wrocław, 2006). - Przebudowa węzła rozjazdowego Rondo Mogilskie (Kraków, 2007). - Modernizacja i budowa torowiska na ul. Świeradowskiej i ul. Bardzkiej (Wrocław, 2009-2010). - Przebudowa węzła na al. Zielenieckiej (Warszawa, 2011) - Modernizacja torowisk na ul. Legnickiej, ul. Podwale, ul. Kosmonautów, osiedlu Kozanów, ul. Piłsudskiego-Kołłątaja oraz budowa węzła przesiadkowego Stadion EURO 2012 (Wrocław 2011-2012). - Budowa trasy na Bielany oraz linii średnicowej (Toruń 2013-2014). - Modernizacja węzła Klaryski (Bydgoszcz 2013). - Budowa torowiska na trasie W-Z (Łódź, 2014-2015). - Modernizacja węzłów rozjazdowych ul. Mogilskiej, przebudowa układu torowego linii tramwajowej Ujastek, Igołomska, Ptaszyckiego (Kraków, 2014-2015). - Prace torowe na zajezdni Kołobrzeska, budowa torowiska ul. Obiegowa (Olsztyn, 2014-2015).
« powrót