Trwa modernizacja linii kolejowej nr 7
W maju na trasie Lublin–Warszawa montowany jest największy, 170-metrowy most na Wieprzu. Już nasunięto pierwszą 1000-tonową konstrukcję. PKP PLK za ok. 145 mln zł zmieniają też stację Dęblin. Budowane są nowe perony z windami i przejście podziemne. Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest najważniejszą inwestycją w regionie. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem dzięki temu już w 2022 r. podróż pociągiem z Lublina do Warszawy zajmie 1,5 godziny - powiedział Przemysław Czarnek, wojewoda Lubelski.
Dęblin - trzy windy dla pasażerów. Na stacji Dęblin budowane są trzy nowe perony, dwa wyspowe oraz jednokrawędziowy. Pasażerowie będą korzystać z funkcjonalnych wiat, ławek i tablic z rozkładami jazdy. Dogodną informację zapewni system zapowiedzi głosowych oraz zegary i czytelne oznakowanie. Bezpieczną drogę do pociągu zagwarantuje nowe przejście podziemne. Uwzględniono w nim pochylnie i trzy windy. Perony będą dobrze oświetlone i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Ścieżki dotykowe ułatwią poruszanie się osobom niedowidzącym. Pomyślano także o rowerzystach, którzy skorzystają ze specjalnych stojaków na rowery.
Modernizacja linii kolejowej nr 7 wpisuje się w koncepcje budowy CPK. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Lubelszczyzny dojadą do CPK w czasie poniżej 2 godzin – mówi Tomasz Gontarz, pełnomocnik wojewody lubelskiego ds. rozwoju infrastruktury kolejowej w woj. lubelskim.
Obok prac przy infrastrukturze pasażerskiej, na dęblińskiej stacji wymieniana jest sieć trakcyjna i tory. Budowane jest lokalne centrum sterowania. W nowym obiekcie znajdą się nowoczesne systemy komputerowe, umożliwiające zdalne sterowanie urządzeniami na stacji i linii. Zapewniony będzie bezpieczny i sprawny ruch pociągów. Zakończenie prac torowych na stacji w Dęblinie planowane jest na grudzień 2018 r.
W Dęblinie kończy się budowa nowego wiaduktu kolejowego nad ul. Balonna. Inwestycja umożliwi sprawny i szybki przejazd pociągów. Obiekt został poszerzony, co zapewnia bezpieczny, dwustronny ruch samochodowy.
Latem modernizowany będzie również przejazd kolejowo – drogowy (kat. A) przy ul. Tysiąclecia. Ruch pieszy będzie utrzymany. Samochody zostaną skierowane na wiadukt w ciągu ul. Warszawskiej.
Nasuwanie 1000-tonowego mostu na Wieprzu. W maju zakończyło się nasuwanie 170 m, nowej trójprzęsłowej konstrukcji mostu dla jednego toru. Stalowy, 1000 - tonowy obiekt przesunięto na łożyskach z użyciem siłowników hydraulicznych. Szeroki na 22 m obiekt jest osadzony na wyremontowanych podporach
i przebudowanych przyczółkach. Obok powstanie bliźniacza konstrukcja, którą zostanie poprowadzony drugi tor. Realizacja tego zadania rozpocznie się w czerwcu br.
Budowa mostu nad rzeką Wieprz to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań w projekcie modernizacji linii kolejowej Lublin - Warszawa. Nowa przeprawa zapewni szybki i bezpieczny przejazd pociągów pasażerskich oraz umożliwi kursowanie ciężkich składów towarowych o nacisku 221 kN/oś. Przy projektowaniu uwzględniono potrzeby ochrony środowiska i pod mostem będzie utworzone przejście dla zwierząt.
W ramach prac między Lublinem a Otwockiem PLK zmodernizują 150 km torów i sieci trakcyjnej do prędkości 160 km/h. Budowa drugiego toru między Otwockiem a Pilawą zdecydowanie zwiększy możliwości przejazdu pociągów. Modernizacja obejmie też 17 wiaduktów kolejowych oraz 31 mostów kolejowych.
Ważnym efektem inwestycji będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zapewnią to m.in. 3 nowe lokalne centra sterowania w: Pilawie, Dęblinie i Lublinie. Wymienione zostaną też 383 rozjazdy i urządzenia sterowania. Bezpieczniej będzie na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 42 z nich PLK zamontują dodatkowe urządzenia i rogatki. Dwa nowe tunele drogowe całkowicie wyeliminują problemy z przejazdem przez tor.
Modernizacja linii na odcinku Lublin - Otwock obejmuje:
-
17 stacji: Otwock, Celestynów, Pilawa, Garwolin, Łaskarzew, Sobolew, Życzyn, Dęblin, posterunek odgałęźny Wisła, Zarzeka, Puławy Azoty, Puławy, Klementowice, Nałęczów, Sadurki, Motycz, Lublin;
-
77 nowych peronów;
-
11 nowych podziemnych przejść dla pieszych z 16 windami:
-
Lublin, Lublin Zachód, Motycz, Nałęczów, Puławy Miasto, Dęblin, Sobolew, Garwolin, Pilawa, Celestynów, Otwock;
-
355 km torów kolejowych i sieci trakcyjnej;
-
383 nowe rozjazdy;
-
71 przebudowanych obiektów inżynieryjnych, największe to:
-
most na Wieprzu 170 m,
-
most nad Bystrzycą 46 m,
-
tunele drogowe w Otwocku 64 m i 99 m;
-
3 nowe lokalne centra sterowania w Pilawie, Dęblinie i Lublinie;
-
42 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe
Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł.
[ PKP PLK ]
« powrót