Trwają prace na łódzkim węźle kolejowym
Zyskają m.in. ciężkie składy towarowe i terminal w Łodzi Olechowie
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ponad 30 mln zł zwiększają możliwości transportu na łódzkim węźle kolejowym. Dzięki temu więcej pociągów towarowych sprawniej dojedzie do terminalu w Łodzi Olechowie, pasażerowie skorzystają z wygodniejszego przystanku w Słotwinach, a pociągi dalekobieżne płynnie przejadą przez samą Łódź.
Dzięki pracom wykonanym w kwietniu i maju (o wartości 4,7 mln zł) wzrosło bezpieczeństwo i sprawność w ruchu kolejowym na łącznicy Łódź Kaliska Towarowa–Retkinia. W ramach środków własnych wymieniono tam 5,5 tys. podkładów oraz 6,6 km szyn. Oznacza to dobre podróże pociągami dalekobieżnymi m.in. z Warszawy do Wrocławia, z Białegostoku do Jeleniej Góry, z Gdyni do Katowic. Odnowiona trasa jest ważna również dla ruchu towarowego. Korzystają z niej składy z węglem, kontenerami oraz kruszywem.
Sprawny transport ładunków koleją, do jednego z najważniejszych w Polsce terminali towarowych w Łodzi Olechowie, zapewni likwidacja ograniczeń prędkości i zwiększenie przepustowości łącznicy Łódź Widzew-Łódź Olechów. Dzięki przywróceniu do eksploatacji dwóch nieczynnych torów między Olechowem a Widzewem z trasy skorzysta większa liczba pociągów towarowych. Pojadą one także szybciej.
PLK naprawią tam m.in. tory oraz wymienią 13 rozjazdów. Wzmocniona będzie konstrukcja sieci trakcyjnej. Roboty o wartości 10,3 mln zł ze środków własnych spółki rozpoczęły się w kwietniu i zakończą się do listopada 2018 r.
Efektem prac na łącznicy Koluszki-Mikołajów będzie z kolei zwiększenie przepustowości trasy oraz sprawniejsze połączenia w regionie łódzkiego węzła i połączenie linii Warszawa–Katowice (tzw. Wiedenki) z trasą do Tomaszowa Mazowieckiego. Nowa infrastruktura umożliwi pociągom pasażerskim jazdę z prędkością 100 km/godz. Obecnie maksymalna prędkość wynosi 60 km/h.
Dodatkowo PLK wyremontują peron na stacji Słotwiny. Podróżni będą mogli korzystać z nowych ławek i wiaty. W zakresie prac między Koluszkami a Mikołajowem jest wymiana km toru, sieci trakcyjnej, 11 rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem. Roboty na łącznicy rozpoczęły się w marcu i potrwają do października tego roku. Zadanie jest warte ok. 18 mln zł. Finansowanie ze środków własnych spółki.
Łącznice, czyli linie łączące ważne trasy kolejowe, zapewniają pełne wykorzystanie możliwości kolei w aglomeracjach i relacjach między regionami. Poprawiając ich parametry zwiększamy możliwości na punktualny przejazd pociągów oraz sprawną obsługę składów towarowych m.in. podczas modernizacji linii – skomentował Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
« powrót