LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plUTK podsumował rok 2015 na kolei
Transport szynowy

UTK podsumował rok 2015 na kolei

Rosną przewozy pasażerskie, spadają towarowe

Mikołaj Marszycki

Z danych przedstawionych przez Urząd Transportu Kolejowego za 2015 r. wynika, że Polacy na nowo przekonują się do kolei. Rośnie liczba podróżnych, zwłaszcza na pasażerskich połączeniach dalekobieżnych. Niestety, pogłębia się za to zapaść kolejowych przewozów towarowych, które znów odnotowały spadki.


W ubiegłym roku pociągi przewiozły 280,3 mln pasażerów, czyli o 4,18% więcej niż w 2014 r. – to ponad 11 mln osób. Znacznie wzrosła także praca przewozowa (o 9,23%) co świadczy o tym, iż z usług kolei korzystało nie tylko więcej podróżnych, ale również na dalszych trasach.

Jeśli chodzi natomiast o transport towarów to tu praca przewozowa również się zwiększyła w 2015 r., choć zaledwie o 1% (50 616,3 mln tonokilometrów). Ponownie spadła za to masa przewiezionych towarów, było ich dokładnie 224 779,46 tys. t, czyli blisko 1,8% mniej niż w roku poprzednim.

Przewozy pasażerskie. Z danych UTK wynika, że w przewozach pasażerskich kiepski był początek roku, kiedy w styczniu i lutym odnotowano spadki ponad 2,5%. Później, już od marca do rekordowego grudnia (+9,6% rdr), liczba pasażerów rosła (wyjątkiem był jedynie wrzesień z blisko 1% spadkiem).

Ośmiu z trzynastu najbardziej liczących się przewoźników odnotowało wzrost liczby pasażerów. Największy przyrost stał się udziałem PKP Intercity, z którego usług w minionym roku skorzystało 31,2 mln podróżnych (w 2014 r. było ich 25,5 mln). To efekt nie tylko Pendolino, ale także nowej oferty i atrakcyjnych cen biletów. Dobrze wypadły również Koleje Mazowieckie (63,2 mln), PKP SKM z (39,3 mln), Koleje Wielkopolskie (7,3 mln), Koleje Dolnośląskie (5,2 mln), Koleje Małopolskie (1,8), Łódzka Kolej Aglomeracyjna (1,6 mln) i UBB w Świnoujściu (0,5 mln).

Jeśli chodzi o spadki, to najbardziej dotkliwy stał po stronie Przewozów Regionalnych, które z 79 mln podróżnych przewiezionych w 2014 r. osiągnęły wynik 76,8 mln za miniony rok. Przypomnijmy jednak, że od 1 września 2015 r. spółka zrezygnowała z pociągów interREGIO i REGIOekspresów, co było efektem przygotowań do restrukturyzacji. Mniej pasażerów przewiozły również w zeszłym roku SKM Warszawa (25,3), Koleje Śląskie (15,8 mln), WKD (7,6 mln) i Arriva RP (4,2 mln).

Przewozy towarowe. Statystyki UTK wskazują, że tylko w trzech miesiącach ubiegłego roku na kolei przewieziono więcej towarów niż w analogicznych okresach 2014 r. – były to maj, czerwiec i listopad. Najgorsze dla tego rodzaju transportu były pierwsze dwa miesiące 2015 r., kiedy spadki osiągały poziom ponad 8% w porównaniu rdr.

Wśród pięciu największych przewoźników jedynie dwóch odnotowało wzrosty jeśli chodzi o masę przetransportowanych towarów w 2015 r. Były to Lotos Kolej, który przewiózł 12,6 mln t (w 2014 r. 10,6 mln t) oraz CTL Logistics 8 mln t (7,1 mln t rok wcześniej).

Największy przewoźnik towarowy na polskim rynku PKP Cargo, przetransportował w ubiegłym roku 106,7 mln t zaliczając spadek o 3 mln t w porównaniu z 2014 r. (109,7 mln t). Słabiej wypadł również DB Schenker Rail z wynikiem 39,8 mln t przewiezionych towarów (w 2014 r. było ich 42,4 mln t) oraz PKP LHS - 9,6 mln t (10,6 mln t w roku 2014).

Powody wzrostu i spadku. Przewozy pasażerskie ciągną w górę dzięki coraz większej liczbie zmodernizowanych tras i nowoczesnego taboru, rosnącej prędkości pociągów, krótszych czasów przejazdów oraz poprawianiu oferty i atrakcyjnych cen biletów.

Jeśli chodzi natomiast o kryzys przewozów towarowych to stoi za nim wciąż niedostateczna infrastruktura z bardzo niską prędkością handlową (ok. 23 km/godz.) oraz zbyt duże uzależnienie od transportu surowców (zwłaszcza węgla). Do tego dodać trzeba jeszcze stały odpływ towarów z torów na drogi.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega