W 2016 r. nowy terminal cargo w Pyrzowicach
3,5 tys. przesyłek na godzin
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządzą lotniskiem w Pyrzowicach, podpisało umowę z, wyłonioną w przetargu, firmą Skanska, która wybuduje nowy terminal cargo wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Jest to pierwszy w Polsce lotniczy terminal cargo, w którego projektowanie zaangażowani zostali jego przyszli najemcy. Dzięki temu obiekt będzie spełniał wszystkie wymogi funkcjonalne użytkujących go firm – podkreśla Piotr Adamczyk z GTL.
Budowa nowej bazy cargo to ważny element realizacji strategii rozwoju rynku przewozów towarów drogą lotniczą – nie tylko w Pyrzowicach, ale i całej południowej Polsce. Pyrzowickie lotnisko jest w naturalny sposób przeznaczone do obsługi tego typu ruchu, bowiem port obsługuje najbardziej uprzemysłowiony region w Polsce, z dużym nasyceniem firm branży motoryzacyjnej, czy też medycznej, które w dużym zakresie korzystają z transportu lotniczego – podkreśla Adamczyk. Jego zdaniem, znakomite skomunikowanie lotniska dzięki autostradzie A1 oraz drodze ekspresowej S1 z systemem europejskich autostrad, powoduje, że coraz chętniej z usług firm kurierskich operujących z tego portu korzystają przedsiębiorstwa z całej południowej Polski, a nawet z północnych Czech i Słowacji.
GTL podkreśla, że lokalizacja lotniska na skraju aglomeracji śląsko-dąbrowskiej, sprawia, iż port jest dostępny przez 24 godz. na dobę, 365 dni w roku – bez żadnych ograniczeń. Te atuty dostrzegają także firmy kurierskie i brokerzy cargo zajmujący się organizacją transportów drogą lotniczą. Już teraz Pyrzowice są największym polskim, regionalnym portem cargo z wolumenem przewozów na poziomie ok. 18 tys. t rocznie – zachwala Adamczyk.
DHL Express. Głównym najemcą powierzchni w nowym terminalu, na podstawie porozumienia podpisanego z GTL, będzie DHL Express Poland. Firma już na etapie projektowania zaangażowana była w przedsięwzięcie. Dzięki temu część użytkowana przez nią spełniać będzie światowe standardy. W katowickim porcie obsługiwane są przesyłki lotnicze DHL dla całej południowej Polski, a nowy terminal cargo będzie pełnił rolę sortowni dla międzynarodowych przesyłek lotniczych.
Wspólna inwestycja jest konsekwencją od lat realizowanej strategii rozwoju przesyłek kurierskich w regionie południowej Polski, z terminal cargo w Pyrzowicach dołączy do najnowocześniejszych tego typu obiektów, pełniąc jednocześnie funkcję centrum serwisowego obsługi ekspresowych przesyłek międzynarodowych oraz sortowni dla międzynarodowych przesyłek lotniczych, jednej z sześciu działających obecnie w Polsce – wyjaśnia Piotr Adamczyk.
Nowa baza cargo zostanie wybudowana w południowo–wschodniej części lotniska. Obiekt powstanie na 11-hektarowej działce bezpośrednio przy nowej płycie postojowej dla samolotów cargo. To przyspieszy i ułatwi obsługę frachtowców, co jest szczególnie istotne z perspektywy firm kurierskich – podkreśla Adamczyk. Obiekt o powierzchni użytkowej 10 tys. m2 i 2 tys. m2 biurowej, będzie trzykrotnie większy od obecnie użytkowanego terminalu towarowego. Konstrukcja budynku umożliwi w przyszłości jego modułową rozbudowę.
W ramach przedsięwzięcia powstanie także układ dróg wewnętrznych wraz z parkingiem z 29 miejscami dla tirów, 38 dla samochodów dostawczych i 109 dla samochodów osobowych. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w nowym obiekcie wpłynie na wzrost potencjału i obsługę większej liczby przesyłek: docelowo aż 3,5 tys. na godz. Zapewni to najwyższej jakości serwis w czasie tzw. szczytów paczkowych, np. przed świętami.
Gotowy w maju 2016 r. Korzyścią dla klientów będzie także skrócenie czasu obsługi - dzięki sorterom oraz zwiększonej liczbie bram załadowczych. Bezpieczeństwo przesyłek gwarantować ma nowoczesny system monitoringu. W ramach globalnej strategii proekologicznej GoGreen Grupy DP DHL, zadbano również o wyposażenie obiektu w odpowiednie rozwiązania w tym zakresie - m.in. technologie ekologiczne i inteligentne systemy zarządzania energią.
Z nowej inwestycji cargo zadowolony jest DHL Express Poland - nowy terminal nie tylko przyspieszy obsługę klientów, ale także poprawi terminowość, wysoką jakość standardu usług, elastyczność rozwiązań oraz funkcjonalność procesów logistycznych dedykowanych zaspokajaniu potrzeb i wymaganiom klientów oraz dostosowywaniu działań do tempa zmian rynkowych. Cieszymy się, że kolejne przedsięwzięcie realizujemy we współpracy z Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym, naszym wieloletnim partnerem z bogatym doświadczeniem, wiedzą i profesjonalnym podejściem – nie kryje zadowolenia Tomasz Buraś, dyrektor zarządzający DHL Express Poland.
« powrót