W Gdyni powstanie nowy Terminal Promowy
Skorzysta na nim port i samo miasto
W Gdyni za 235 mln zł powstanie nowoczesny terminal promowy. Pierwszy prom powinien dobić do niego w końcu 2021 r. Inwestorem jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia, a wykonawcą firma Doraco. Inwestycję zasilą fundusze z Unii Europejskiej w wysokości ok. 117 mln zł.
Nowy terminal powstanie w ramach zgłoszonego przed kilku laty projektu „Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia”. To odpowiedź na rosnącą podaż i wprowadzanie do eksploatacji coraz nowocześniejszych jednostek promowych.
Skorzysta port i Gdynia. Na nowym terminalu skorzysta port jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów umożliwi rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych - przekonywał Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, podkreślając że budowa terminalu wpisuje się jednocześnie w strategię rozwoju autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona w ramach korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk. Takie podejście prezentowali również partnerzy ze Szwecji w czasie zorganizowanej w Gdyni konferencji w ramach projektu TENTacle (pisaliśmy o tym wydarzeniu na łamach PGT nr 25-26/2018).
Inwestycja ta konieczna jest z wielu powodów, jako że po drugiej stronie Bałtyku, w Karlskronie nowoczesny terminal promowy działa już od kilku lat. Ten gdyński ma już blisko 30 lat. Mimo skromnego wyposażenia, świetnie zorganizowana, trzeba to podkreślić, załoga Stany Line obsługuje tu corocznie ok. 600 tys. pasażerów. Dzięki podwójnej rampie i dobrej komunikacji z Obwodnicą Trójmiasta poprzez Trasę Kwiatkowskiego na promy tego przewoźnika firmy transportowe kierują tu 120 tys. samochodów ciężarowych. Do tego dochodzi ok. 100 tys. samochodów osobowych.
Trasa Kwiatkowskiego zatyka się jednak w okresach porannego i popołudniowego szczytu, co spowodowane jest intensywną rozbudową dzielnic Gdyni położonych wokół portu. Do tego dochodzą jeszcze przewożone naczepami kontenery do Bałtyckiego i Gdyńskiego Terminalu Kontenerowego. W efekcie mieszkańcy mają ładny widok na pracujący port i… stojące w korkach ciężarówki.
Terminal XXI w. Najwyższy czas, by powstał więc nowy terminal promowy, bliżej wejścia do portu i o parametrach lepszych niż usytuowany na końcu portu terminal dotychczasowy. Nowy obiekt powstanie zaraz za poszerzonym wejściem wewnętrznym do portu w Gdyni. Usytuowany bliżej centrum miasta, w pobliżu Muzeum Emigracji, będzie stanowił wyzwanie dla planistów ruchu miejskiego. Przebudowa nabrzeży o długości ok. 600 m sprawi, że terminal będzie mógł przyjmować promy o długości 240 m, a załadunek i rozładunek będzie się odbywał dwoma rampami. Dzięki wszystkim rozwiązaniom technicznym operacje związane z zawinięciem promu od rozpoczęcia cumowania do jego odejścia nie przekroczą 120 minut – twierdzi Piotr Plichta, dyrektor kontraktu Doraco.
Usytuowane w sąsiedztwie place i parkingi o łącznej powierzchni 65 tys. m² umożliwią sprawny załadunek i rozładunek samochodów ciężarowych i osobowych. Magazynu o kubaturze 7,5 tys. m2 umożliwi świadczenie usług składu celnego. Komfortową obsługę pasażerów umożliwi natomiast terminal o kubaturze 30 tys. m2 , który spełniać będzie wszelkie współczesne standardy, w tym korzystanie z niego przez osoby niepełnosprawne. Realizacja tej inwestycji w gdyńskim porcie to projekt złożony pod kątem prac budowlanych, obejmujący szereg prac, zarówno infrastrukturalnych, kubaturowych jak i hydrotechnicznych – wyjaśnia Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco.
Szybko i wygodnie. Galeria pasażerska wraz z ruchomym łącznikiem zapewni sprawne przemieszczanie się pomiędzy promem a terminalem pasażerskim – wyjaśnia Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMP Gdynia, podkreślając że: dzięki budowie terminalu Port Gdynia zyska nowoczesną uniwersalną infrastrukturę, która w odróżnieniu od obecnego terminalu, posiadać będzie możliwości transportu towarów również koleją. Istotną bowiem częścią terminalu będzie przebudowa torów kolejowych usytuowanych w sąsiedztwie parkingów samochodowych. Tu, jak w każdym nowoczesnym terminalu, będzie plac check-in dla samochodów ciężarowych i osobowych. Zaplanowano również przestrzeń dla ładunków general cargo oraz do obsługi naczep intermodalnych typu „unattended”.
W celu ułatwienia ruchu pojazdów przebudowany będzie układ komunikacyjny w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70 (tam gdzie znajduje się pomnik przy stacji Gdynia Stocznia). Dobudowane zostaną dodatkowe pasy ruchu, co powinno zwiększyć przepustowość dróg dojazdowych do portu i sąsiadujących z nim stoczni. Nowy terminal promowy wniesie nową jakość nie tylko w drogowy pejzaż Gdyni, lecz również będzie istotną inwestycją w korytarzu transportowym Bałtyk-Adriatyk.
Główne parametry terminalu promowego w Gdyni:
-
Budynek terminalu cztero-kondygnacyjny - 2 063 m2
-
Galeria pasażerska – przejście na prom - 166 m.
-
Budynek magazynowy - 1054 m2 (pow. użytkowa 884 m2)
-
Estakada najazdowa - dojazd na rampę górną - 270 m
-
Plac przed check-in dla samochodów osobowych - 1075 lm - 215 aut - 4792 m2
-
Plac przed Check-In dla samochodów ciężarowych - 1875 lm - 110 aut - 12060 m2
-
Plac główny dla samochodów - 4587 lm - 38527m2
-
Parking nr 1 - 114 miejsc parkingowych (w tym dla niepełnosprawnych) - 2618 m2
-
Parking nr 2 - 90 miejsc parkingowych (w tym dla niepełnosprawnych) – 2450 m2
-
Przebudowa torów i rozjazdów kolejowych - 605 m.
« powrót