W Polsce od 20 lat. Tak zaczęła się rewolucja
Toyota Prius świętuje okrągłą rocznicę
Toyota Prius zadebiutowała w Polsce dwie dekady temu. Samochód, który w 2004 r. zapoczątkował rozwój polskiego rynku zelektryfikowanych aut, był kompaktowym liftbackiem o opływowej sylwetce i futurystycznym wnętrzu, oferującym już w standardzie bogaty zestaw elektronicznych udogodnień. O jego wyjątkowości decydował napęd hybrydowy – innowacyjna technologia Toyoty, łącząca największe atuty silników benzynowych i elektrycznych.
Toyota Prius, która w 1997 roku zwróciła uwagę całego świata, był skromnym sedanem segmentu B, spokrewnionym z Yarisem. Druga generacja, z którą polscy kierowcy mogli już się zapoznać, zyskała zupełnie nową konstrukcję, większe wymiary oraz nadwozie liftback o jednoznacznie kojarzonej z Priusem opływowej sylwetce klina.
Pierwszy egzemplarz w Polsce został sprzedany w czerwcu 2004 roku w Szczecinie. Było to auto w wersji Sol z automatyczną klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami i lusterkami, wielofunkcyjnym wyświetlaczem, radiem z możliwością obsługi z kierownicy, 9 głośnikami czy kurtynami powietrznymi z przodu i z tyłu. Cennik Priusa obejmował także konfigurację Sol+Navi doposażoną w nawigację satelitarną oraz system głośnomówiący Bluetooth z przyciskami na kierownicy do odbierania i zawieszania połączeń.
Podwójna rola silnika elektrycznego. Napęd hybrydowy z silnikiem 1.5 o łącznej mocy 110 KM był o 15% wydajniejszy od poprzednika. Nowością był konwerter Boost, który pozwala łączyć silnik elektryczny z baterią. Udoskonalona, mocniejsza bateria niklowo-wodorkowa oraz o połowę mocniejszy, 68-konny silnik elektryczny zwiększyły rolę napędu elektrycznego, który teraz nie tylko obniżał zużycie paliwa, ale także wspierał silnik benzynowy podczas przyspieszania, poprawiając dynamikę auta. Rozpędzenie się od 0 do 100 km zajmowało Priusowi 10,9 s, a w trybie EV auto mogło się poruszać do prędkości 45 km/h.
Prius drugiej generacji wielokrotnie udowodnił swoją wydajność w międzynarodowym motorsporcie, przyczyniając się między innymi do sukcesu polskiego zawodnika. W latach 2015 i 2016 Artur Prusak dwukrotnie został mistrzem świata w serii FIA Alternative Energies Cup, a w 2013 roku wygrał 14. edycję Rallye Monte Carlo des Energies Nouvelles.
Symbol nowoczesności. Kolejna generacja modelu zdecydowała o globalnym sukcesie hybryd Toyoty. Prius stał się ulubionym samochodem gwiazd Hollywood oraz ikoną ekologicznej motoryzacji, ugruntowując swoją pozycję lidera rynku hybryd. W Polsce nowy Prius zadebiutował w 2009 roku jako symbol nowoczesności.
Napęd hybrydowy trzeciej generacji był niezwykle zaawansowany technicznie, oferując jeszcze większą moc (134 KM) i lepszą dynamikę (przyspieszenie od 0 do 100 km w 10,4 s), a jednocześnie zużycie paliwa poniżej 4 l/100 km i zredukowaną o 14% emisję CO2. Prius wyróżniał się na rynku stylistyką, futurystycznym wnętrzem z wysoko umieszczonym tunelem środkowym i centralnym wyświetlaczem pod przednią szybą zamiast klasycznych zegarów, a także nowoczesnym wyposażeniem. Polscy klienci mogli wybrać m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną, nawigację, dach panoramiczny, wyświetlacz Head Up Display na przedniej szybie czy inteligentny kluczyk, do których z czasem dołączył m.in. system automatycznego parkowania.
We wrześniu 2012 roku polska Toyota opublikowała cenniki dwóch modeli, dzięki którym powstała cała rodzina Priusa. Pierwszy to 7-osobowy minivan Prius +, który w Europie Zachodniej szybko został doceniony m.in. przez taksówkarzy, stając się częstym widokiem na ulicach europejskich miast. Drugim był Prius Plug-in – hybrydowy liftback ładowany z gniazdka. W tym modelu, tak jak w każdej hybrydzie Toyoty, energia w baterii była generowana podczas jazdy dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu, ale oprócz tego kierowca mógł dodatkowo naładować baterię z gniazdka lub ładowarki, zyskując do 25 km ciągłej jazdy w bezemisyjnym trybie elektrycznym.
Mistrz wydajności. W połowie dekady prezydent Toyoty, Akio Toyoda, zapowiedział radykalną reformę sposobu projektowania i produkcji samochodów. Nowa Globalna Architektura Toyoty (TNGA) wprowadzała ujednolicony na całym świecie system oparty na pięciu modułowych platformach i nowej generacji napędów.
Pierwszym modelem zaprojektowanym w TNGA był Prius czwartej generacji, do którego rok później dołączył Prius Plug-in Hybrid. Auto, które trafiło do polskich salonów w 2016 roku, nie miało sobie równych pod względem wydajności napędu. Średnie zużycie paliwa wg NEDC wynosiło tylko 3,3 l/100 km, aż o 15% mniej niż w poprzednim modelu. Był to rezultat na poziomie o dwa segmenty mniejszego Yarisa Hybrid. W kwestii emisji CO2 udało się osiągnąć spektakularny wynik 76 g/km wg NEDC, i to na 5 lat przed wejściem w życie europejskiej normy 95 g/km.
Nowy model pod względem wymiarów i komfortu awansował do segmentu D, poszerzając gamę hybryd Toyoty o kolejną klasę pojazdów. Tym samym Prius przestał konkurować z bardzo popularnym Aurisem Hybrid, natomiast uzupełnił wybór napędów w klasie aut średniej wielkości jako hybrydowa alternatywa dla Avensisa.
Nowy sportowy charakter i zalety elektrycznego auta. Model, który zadebiutował w 2023 roku, radykalnie zmienił charakter ikony hybryd. Prius piątej generacji to dynamiczny liftback o sportowej sylwetce i najlepszych osiągach w historii modelu – rozwinięcie prędkości 100 km/h zajmuje mu tylko 6,7 s. W tym aucie kierowcy lubiący dynamiczną jazdę z łatwością mogą zapomnieć, że siedzą za kierownicą ikony ekologicznej motoryzacji. Wszystko za sprawą hybrydy plug-in piątej generacji o mocy 223 KM.
Kierowcy, którym zależy na oszczędności i ograniczaniu emisji spalin, również otrzymają znacznie więcej niż do tej pory. Nowy Prius na co dzień może służyć jako auto w pełni elektryczne dzięki baterii pojemności 13,6 kWh, która zapewnia zasięg w trybie EV do 72-86 km, w zależności od wersji wyposażenia (wg WLTP). Auto może też poruszać się w trybie hybrydowym, zużywając od 4,1 l/100 km benzyny. Uśredniony wynik w cyklu mieszanym to tylko od 0,5 l/100 km.
Nowoczesny napęd nowego Priusa zwiększa jego walory praktyczne – jako hybryda może służyć na długich trasach i terenach odległych od infrastruktury ładowania, a jako auto elektryczne pozwala obniżyć koszty codziennej jazdy oraz daje możliwość wjazdu do stref czystego transportu w centrach miast. Opcjonalne panele fotowoltaiczne na dachu zasilą baterię czystą energią i wydłużą zasięg auta w trybie EV nawet o 8 km dziennie.
Komfort oparty na technologii. Aktualny model Priusa można wyposażyć we wszystkie najnowsze technologie Toyoty, w tym zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE z możliwością aktualizacji online, asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park, zdalne funkcje przez aplikację MyToyota, takie jak uruchamianie klimatyzacji, świateł awaryjnych i centralnego zamka, a także system multimedialny Toyota Smart Connect z nawigacją online i offline oraz wysokiej klasy fotele i klimatyzację z technologią Nanoe-X®, zapewniające maksymalny komfort podróży.
Toyota Prius zapoczątkowała w Polsce proces popularyzacji zelektryfikowanych napędów, który w kolejnych latach nabierał tempa. Do dziś Toyota – największy i najbardziej doświadczony producent hybryd, sprzedała w naszym kraju ponad 300 tys. samochodów z tym napędem. W 2024 roku hybrydy stanowią 86% sprzedaży Toyoty w Polsce.
[ materiały Toyota ]
« powrót