W Szczecinie ruszy produkcja wagonów towarowych
Inwestycja warta 11,5 mln zł rozpocznie się w I kwartale 2016 r.
Grupa PKP Cargo wraz z amerykańską firmą Greenbrier uruchamia produkcję wagonów towarowych. Docelowo spółka chce produkować i wprowadzać do swojego taboru nawet 500 nowoczesnych i dostosowanych do swoich potrzeb wagonów rocznie.
W ramach podjętej współpracy, Greenbrier, jeden z największych na świecie producentów taborów, dostarczy niezbędną dokumentację, technologię, standardy kontroli jakości oraz wyposażenie linii produkcyjnej. Po stronie PKP Cargotabor, spółki należącej do Grupy, będzie m.in. zapewnienie wykwalifikowanej kadry produkcyjnej i administracyjnej oraz zaplecza warsztatowego. Przewoźnik zainwestuje w uruchomienie linii produkcyjnej blisko 11,5 mln zł. Produkcja, przy której zatrudnienie znaleźć ma ok. 150 osób, ruszy w I kwartale 2016 r.
Razem z Greenbrierem stworzymy nowoczesny zakład produkcji wagonów w Szczecinie, ważnym dla spółki punkcie na mapie Polski. Warta ponad 10 mln zł inwestycja oznacza produkcję tysięcy wagonów w ciągu najbliższych lat, a w dalszej perspektywie możliwość zwiększania ich liczby oraz zatrudniania dodatkowych pracowników ze Szczecina i okolic – skomentował prezes PKP Cargo Adam Purwin.
500 wagonów rocznie. Decyzja o rozpoczęciu produkcji taboru została poprzedzona szczegółowymi analizami opłacalności tego przedsięwzięcia (w 2013 r. spółka zrezygnowała z podobnej współpracy z chińską firmą Jinan Railway Vehicles Equipment, ze względu na zbyt wysokie koszty transportu z Państwa Środka). PKP Cargo przez kilka miesięcy poszukiwało także doświadczonego partnera, z którym współpraca umożliwiłaby optymalne wykorzystanie posiadanych przez spółkę zasobów.
Przewoźnik posiada w sumie ponad 61,5 tys. wagonów towarowych. Niestety, wiek większości z nich przekracza 25 lat. Przyjęte rozwiązanie ma wyraźnie obniżyć koszty pozyskiwania nowego taboru przez firmę w porównaniu do zakupu gotowych wagonów od zewnętrznych producentów. Ma także zagwarantować zatrudnienie i rozwój pracowników Cargotaboru.
Linia produkcyjna zostanie zbudowana w należącym do tej spółki Zakładzie Napraw Taboru w Szczecinie. Dysponuje on odpowiednimi warunkami lokalowymi i zapleczem technicznym. Docelowo będzie tam powstawać ok. 500 wagonów rocznie. W pierwszej fazie projektu produkowane będą tzw. węglarki, czyli wagony do przewozu towarów masowych (głównie węgla), a po osiągnięciu zakładanych mocy produkcyjnych, także inne typy.
W ciągu najbliższych 10 lat PKP Cargo wymieni tabor na nowoczesny. Uruchomienie produkcji wagonów wewnątrz Grupy pozwoli zaspokoić nasze zapotrzebowanie, przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału posiadanego zaplecza warsztatowego. Dzięki współpracy z światowej klasy producentem taboru, uzyskamy dostęp na najnowocześniejszych technologii produkcji wagonów. To także kolejny krok, po konsolidacji działalności i wprowadzeniu nowoczesnych metod zarządzania, w rozwoju spółki PKP Cargotabor – powiedział Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.
Cargotabor powstał w 2014 r., z połączenia spółek taborowych w Grupie. Utworzono sieć 15 oddziałów firmy, wyspecjalizowanych w konkretnych czynnościach, związanych z przeglądami okresowymi wagonów, lokomotyw i naprawami bieżącymi. Wprowadzono także nowoczesne metody zarządzania (tzw. lean managment), które podniosły efektywność działania w poszczególnych lokalizacjach. Obecnie w spółce pracuje ponad 2,5 tys. osób.
W Polsce interesy amerykańskiej firmy Greenbrier reprezentuje spółka Greenbrier Europe Wagony Świdnica.
« powrót