Więcej sukcesów niż porażek w porcie gdyńskim
47 mln zł zysku netto i dobre wyniki w przeładunkach
1 lutego w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja prasowa, podczas której przedstawione zostały wyniki działalności portu za 2015 r. Zdaniem Janusza Jarosińskiego, to był bardzo dobry rok, zakończony zyskiem netto w wysokości 47 mln zł.
W ubiegłym roku port zanotował również dobre wyniki w przeładunkach, które ogółem wyniosły ponad 18 mln t – jest to drugi wynik w historii. Największy wzrost odnotowano w przeładunkach zbóż – ponad 3 mln t, głownie w eksporcie, co daje Gdyni w tej grupie pierwsze miejsce wśród polskich portów oraz w grupie ładunkowej ropa i przetwory naftowe – 401,9 tys. t (wzrost o 175%).
Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) zanotował spadek przeładunków o 19%. O ile w 2014 r. przeładowano ponad 849 tys. TEU, to w 2015 r. tylko 641 tys. TEU. Na taki wynik – jak poinformował prezes – złożyło się kilka czynników. Przede wszystkim embargo w handlu z Rosją, spadek eksportu Chin oraz przejęcie znacznej części kontenerów przez port gdański, w wyniku utworzenia w marcu 2014 r. aliansu 2M pomiędzy armatorami Maersk Line i Mediterranean Shipping Company.
W sierpniu 2015 r. rozpoczęła się także współpraca DCT Gdańsk z armatorami aliansu G6. Prezes zaznaczył, że prowadzone są rozmowy z innymi armatorami kontenerowymi, ale jeszcze za wcześnie na ujawnianie szczegółów.
Rok 2015 zapisze się w historii portu ukończeniem pięciu ważnych inwestycji, współfinansowanych przez Unię Europejską, w ramach projektów POIiŚ 2007 – 2013 oraz zakończeniem prywatyzacji spółek. Natomiast od tego roku rozpocznie się realizowanie strategii przyjętej do 2027 r. Głównym źródłem finansowania będą środki własne, wsparte przez fundusze unijne.
Na najbliższe lata kluczową inwestycją będą kolejne etapy pogłębiania toru podejściowego i akwenów wewnętrznych, co ma szczególne znaczenie w przeładunkach kontenerów, pozwoli bowiem na przyjmowanie większych jednostek oraz na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych. Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace budowlane przy powiększaniu obrotnicy nr 2 do 480 m, co umożliwi obsługę kontenerów o długości do 400 m. Zakończenie prac tego etapu powinno zakończyć się pod koniec 2017 r.
Kontynuowane będą również prace projektowe przy pogłębianiu akwenów portowych do głębokości 16 m. Ponadto planowane są przebudowy nabrzeża helskiego i indyjskiego, budowa nowych magazynów i modernizacja połączenia kolejowego, które pozwoli na wprowadzanie całych składów, bez konieczności dzielenia pociągu i manewrów przestawiania lokomotyw.
Sukcesem portu i docenieniem jego działalności było zajęcie I miejsca w rankingu „Perły Polskiej Gospodarki” w kategorii Perły Duże.
Zarząd portu nie zaniechał budowy nowego terminalu promowego. Obecnie projekt czeka na opinię Komisji Europejskiej, co może, niestety, potrwać nawet kilka miesięcy. W wypadku uzyskania pozytywnej opinii i wsparcia finansowego, zarząd przystąpi do budowy, która może potrwać dwa lata.
« powrót