WINK – nowy typ pojazdu
Pierwszym klientem holenderska Arriva
Firma Stadler dostarczy przewoźnikowi Arriva Netherlands 18 pociągów nowego typu o nazwie WINK. To dwuczłonowy zespół trakcyjny przeznaczony do eksploatacji na liniach regionalnych o mniejszej liczbie pasażerów.
Zamówienie firmy Arriva obejmuje dostawę 18 nowych pociągów bimodalnych WINK, ich późniejszą przebudowę na bezemisyjne oraz dodatkowo wyposażenie eksploatowanych obecnie przez spółkę 51 przegubowych zespołów trakcyjnych typu GTW w nowy system informacji pasażerskiej oraz akumulatory do magazynowania energii hamowania. Całkowita wartość umowy to 170 mln euro.
WINK (skrót od Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug, oznaczający Modyfikowalny Innowacyjny Pojazd Podmiejski) to pojazd, który może pomieścić do 275 osób, z czego 151 na miejscach siedzących. Podobnie jak w pociągach FLIRT napędzane są skrajne wózki, umieszczone przy kabinach sterowniczych.
Najważniejsza różnica w porównaniu z pojazdem FLIRT to dodatkowa środkowa część składu – tzw. PowerPack. Znajdują się tam nie tylko urządzenia do wytwarzania energii, lecz także komponenty trakcyjne oraz urządzenia pomocnicze. Zaletą tego rozwiązania jest duża elastyczność napędu. Można zbudować wieloczłonowy spalinowy zespół z tradycyjnym silnikiem wysokoprężnym na olej napędowy (diesel) lub zasilany uwodornionym olejem roślinnym (HVO) oraz bimodalny zespół trakcyjny (BMU) z silnikiem wysokoprężnym i akumulatorami lub z napędem elektrycznym i akumulatorami.
Nowy pojazd od pierwszych kilometrów umożliwia bezemisyjną eksploatację. Może mieć długie lub krótkie pudło wagonu i konfigurację stosowną do wymagań przewoźników przy wykorzystaniu standardowych modułów o długości 1,8 m. Pojazd może być wyposażony w dwie, trzy lub cztery pary drzwi. Dzięki lekkiej, aluminiowej konstrukcji, nacisk na oś nie przekracza 18 t. Maksymalna prędkość pociągu to 160 km/godz.
Nowe pociągi dla Arriva Netherlands na pierwszym etapie będą wykonane jako bimodalne, dwuczłonowe zespoły trakcyjne. Będą napędzane silnikiem spalinowym firmy Deutz, zasilanym uwodornionym olejem roślinnym (HVO) i wyposażone w dodatkowe akumulatory do magazynowania energii hamowania. Dzięki niej podczas dłuższych postojów na stacjach można wyłączać silniki spalinowe.
Pojazdy dla Arrivy mają długość 55,5 m, szerokość 2,82 m i wysokość 4,12 m. Po każdej stronie posiadają troje drzwi wejściowych. Każdy pojazd jest wyposażony w 135 miejsc siedzących, a wraz z siedzeniami składanymi jest ich 151. Maksymalna prędkość to 140 km/godz. przy maksymalnej mocy napędowej wynoszącej 1000 kW. Pojazdy posiadają jasne wnętrza o dużych oknach, dwie strefy ciszy, toaletę, miejsca dla rowerów, wózków dziecięcych i inwalidzkich, nowoczesny system informacji pasażerskiej, gniazdka do ładowania urządzeń elektrycznych oraz WiFi.
Pociągi zamówione przez Arriva Netherlands od roku 2020 będą eksploatowane na północy Holandii na trasie Leeuwarden-Groningen oraz w prowincjach Fryzja i Groningen. Po częściowym zelektryfikowaniu trasy Leeuwarden-Groningen, co ma nastąpić do 2025 r., będą poruszały się jako pojazdy bezemisyjne. Do tego czasu silniki wysokoprężne zostaną zastąpione akumulatorami. Pociągi będą zasilane napięciem stałym 1,5kV, a na odcinkach bez trakcji elektrycznej będą napędzane energią zgromadzoną w akumulatorach.
« powrót