Wodorowe ogniwa paliwowe
Toyota rozpoczęła sprzedaż autobusu SORA
W Japonii trafił do sprzedaży miejski autobus elektryczny zasilany przez ogniwa paliwowe - innymi słowy elektryk na wodór.
Nowy model Toyoty nazywa się SORA od angielskich słów: sky, ocean, river i air (czyli niebo, ocean, rzeka, powietrze), opisujących obieg wody w przyrodzie. Przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi, które mają się odbyć już za dwa lata w Tokio, koncern przewiduje pojawienie się ponad 100 takich autobusów na ulicach japońskich miast.
Globalnie. W ubiegłym roku Toyota rozpoczęła globalną inicjatywę „Start Your Impossible”, której celem jest zmiana charakteru działalności firmy z producenta samochodów na dostawcę usług mobilności, a w tym roku koncern ogłosił, że zamierza do końca roku wycofać się z produkcji osobówek na olej napędowy. Ekologia pełną parą.
Jak możemy przeczytać w oficjalnych materiałach: Toyota zamierza przyczynić się do poprawy funkcjonowania społeczności i jakości życia ludzi, tworząc bardziej egalitarny i zrównoważony model społeczeństwa, w którym każdy może się zmierzyć z tym, co wydaje się dla niego niemożliwe.
Od osobówki do autobusu. Sora została wyposażona w napęd Toyota Fuel Cell System (TFCS) - przyjazny dla środowiska, mogący służyć za awaryjne źródło energii elektrycznej. Napęd został przygotowany dla osobowej Toyoty Mirai, sedana średniej wielkości z silnikiem elektrycznym, a teraz zaadaptowano go do znacznie większego pojazdu. Mirai nie emituje dwutlenku węgla ani żadnych spalin, jest przy tym cichy i generuje minimalny poziom wibracji.
Model Sora można wyposażyć w zewnętrzne urządzenie wyjściowe o maksymalnej mocy 9 kW. Dzięki temu autobusy na wodór mogą stać się elementem miejskiego systemu awaryjnego zaopatrzenia w prąd w sytuacjach kryzysowych. Jeden taki pojazd może dostarczyć nawet do 235 kWh energii.
Komfort i bezpieczeństwo. W nowym modelu autobusu Toyota zastosowała po raz pierwszy w Japonii niektóre rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Siedzenia automatycznie składają się po zwolnieniu przez pasażera, ułatwiając korzystanie z autobusu osobom na wózkach inwalidzkich oraz rodzicom prowadzącym wózki dziecięce. Kierowca ma do dyspozycji system ośmiu kamer o wysokiej rozdzielczości we wnętrzu i na zewnątrz autobusu, służących do wykrywania pieszych i rowerzystów w otoczeniu pojazdu.
System kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu nabieraniu prędkości, zapewniając płynną jazdę. Autobus jest napędzany silnikiem elektrycznym bez pośrednictwa skrzyni biegów, co dodatkowo redukuje szarpnięcia w porównaniu do konwencjonalnych autobusów spalinowych.
« powrót