Wpływ Brexitu na rynki wschodzące
Globalny dostawca zintegrowanych rozwiązań logistycznych, Agility, opublikował raport o sytuacji na rynkach wschodzących w I połowie 2017 r. - Agility Mid-Year Emerging Markets Review.
Ważną kwestią, jaką w nim poruszono, jest wpływ Brexitu na relacje między rynkami wschodzącymi a Wielką Brytanią i Unią Europejską. Autorzy raportu zanalizowali także wpływ zmian w indyjskim prawie podatkowym na rynek usług logistycznych.
Raport został przygotowany przez Transport Intelligence, czołową firmę badawczą i analityczną w branży logistycznej.
Jak wynika z raportu, Wielka Brytania, jeśli nie uda jej się zachować najważniejszych relacji z partnerami w Unii Europejskiej, będzie próbowała pobudzić swoją gospodarkę zwiększając obroty handlowe z rynkami wschodzącymi. Brytyjski rząd wyraził wprawdzie chęć zachowania bliskich, podobnych do obecnych, relacji handlowych z UE, jednak Bruksela stwierdziła, że po Brexicie „utrzymanie niezakłóconych stosunków handlowych będzie niemożliwe”.
Jak wskazuje raport Agility, im trudniejszy będzie rozwód między Wielką Brytanią i UE, tym większe jest prawdopodobieństwo, że Brytyjczycy będą próbowali zawierać nowe umowy handlowe z krajami rozwijającymi się. Szczególnie dotyczy to współpracy z państwami należącymi do Wspólnoty Narodów w Azji Południowo-Wschodniej i Afryki. Brexit naraża wielu kluczowych eksporterów z rynków wschodzących, takich jak RPA, Kenia czy Turcja, na dodatkowe trudności, związane za spadkiem wartości funta szterlinga i spodziewanym skurczeniem się brytyjskiej gospodarki w początkowym okresie po wyjściu z UE.
Według analizy zawartej w raporcie, kraje rozwijające się, dla których dziś Wielka Brytania jest bramą do Irlandii oraz innych państw europejskich, będą musiały znaleźć sobie nowe centra dystrybucyjne oraz sposoby dotarcia do tych rynków. Dodatkowo, jeśli Wielka Brytania i UE nie zawrą nowej unii celnej i brytyjscy producenci nie będą ściśle przestrzegać europejskich standardów dotyczących produktów, eksport z Wielkiej Brytanii do UE może napotkać istotne bariery w postaci uciążliwych kontroli i dodatkowych procedur celnych.
Oprócz kwestii Brexitu, w raporcie przeanalizowano także decyzję rządu indyjskiego, związaną z zastąpieniem kilkunastu odrębnych podatków stanowych i federalnych jednym podatkiem Goods and Services Tax. Jak podkreślono, wprowadzenie go uruchomiło liczne zmiany w niewydolnym dotychczas indyjskim sektorze logistycznym, gdyż przedsiębiorstwa musiały odpowiednio zmodyfikować sposoby składowania, transportu i rozliczania.
Podatek wprowadzony 1 VII skłania operatorów logistycznych i ich klientów do konsolidacji operacji magazynowych, reorganizacji strategii transportowych oraz inwestycji w rozwój systemów zwiększających wydajność łańcuchów dostaw. Zmiany te mogą doprowadzić do ograniczenia kosztów indyjskiego sektora logistycznego nawet o 20%, zainicjować inwestycje infrastrukturalne, a także stać się kolejnym czynnikiem pobudzającym szybko rosnącą gospodarkę tego kraju.
« powrót