Transport szynowy
Z prędkością 275 km/godz. przez tunel Św. Gotarda
HH
W wielkanocny weekend odbyły się jazdy próbne pojazdu Giruno, który pojechał z prędkością 275 km/godz. przez tunel bazowy Świętego Gotarda.
Szybki Giruno | Fot. Stadler
Testy tych superszybkich pociągów mają zagwarantować ich bezpieczną i sprawną eksploatację po wprowadzeniu do regularnego kurowania z pasażerami. Osiągnięcie prędkości 275 km/godz. to kamień milowy w drodze do uzyskania homologacji dla pojazdów dużych prędkości (do 250km/godz.).
Zaraz po prezentacji pierwszego pojazdu Giruno wyprodukowanego dla szwajcarskich kolei federalnych SBB w maju ubiegłego roku, rozpoczęły się testy pojazdu i pierwsze jazdy próbne. W celu uzyskania szwajcarskiej homologacji Stadler prowadzi aktualnie jazdy próbne pięciu pojazdów w Szwajcarii i krajach sąsiadujących. Szósty pojazd jest na etapie uruchomienia w oddziale firmy w miejscowości Erlen. Pojazdy będą posiadały homologację dla czterech państw, co wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szeroko zakrojonych, wymagających testów. Przy ich planowaniu należy uwzględnić warunki panujące na szlakach kolejowych w Szwajcarii, Niemczech, Austrii oraz we Włoszech.
Oprócz kontynuacji testów w zakresie prędkości 200-250 km/h praca zespołu projektowego Giruno koncertuje się na przygotowaniu dokumentacji dla uzyskania wymaganych przez SBB pozwoleń we wszystkich czterech krajach. Giruno wyjedzie na tory wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy w roku 2019 i połączy Zurych z Mediolanem przez nowy alpejski tunel bazowy Gottarda.
« powrót