Zmiany na rynku e-commerce
GS1 wspiera obowiązek znakowania produktów numerem GTIN
Wykorzystanie standardów GS1 w transporcie i logistyce (w Polsce z systemu firmy korzysta kilkadziesiąt tysięcy firm) to przede wszystkim poprawa efektywności i przejrzystości w łańcuchu dostaw. Jednym z jego podstawowych identyfikatorów jest numer GTIN, który od 14 II jest obowiązkowy dla wszystkich produktów, które posiadają je nadane przez właściciela marki.
Elżbieta Hałas - członek zarządu Fundacji GS1 Polska i Aleksander Niemczyk - prezes zarządu Fundacji GS1 Polska | Fot. Sławomir Erkiert
Obowiązek znakowania produktów umieszczonych w Google Adwords oraz Google Shopping numerem GTIN – Globalnym Numerem Jednostki Handlowej (ang. Global Trade Item Number), czyli unikatowym dla każdego produktu numerem kodu kreskowego, wprowadził od 14 II potentat internetowy – Google.
Numer GTIN. Numer używany jest do jednoznacznej identyfikacji jednostek handlowych w łańcuchu dostaw czyli wszelkich produktów lub usług podlegających wycenie, zamawianiu lub fakturowaniu na dowolnym etapie łańcucha dostaw np. w kasie, magazynie, czy też elektronicznym katalogu. – Decyzja Google dotycząca wprowadzenia numerów GTIN w Polsce jest efektem wieloletniej współpracy gigantów w e-commerce z międzynarodową organizacją GS1, która wprowadziła m.in. kod kreskowy i zapewniła unikalna identyfikację produktów na całym świecie – komentuje dr inż. Elżbieta Hałas, członek zarządu GS1 Polska. Polska jest kolejnym rynkiem po 12 krajach, m.in.: USA, Australii, Brazylii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, w którym Google wprowadza zmianę. Świadczy to o potencjale naszego rynku.
Nowy numer GTIN wymagany jest każdorazowo, gdy jakakolwiek z predefiniowanych cech danej jednostki handlowej zmienia się w sposób znaczący dla partnera w łańcuchu dostaw lub klienta detalicznego. Zasady zarządzania numerami GTIN określają dodatkowo w jakich przypadkach należy zmienić numer dla detalicznej jednostki konsumenckiej oraz dla pozostałych poziomów pakowania powyżej jednostki detalicznej (np. kartonów, palet), które są wykorzystywane w procesie dystrybucji.
1 GTIN = 1 produkt. Wprowadzenie globalnych numerów GTIN, to przede wszystkim unikalne oznaczenie produktów w skali całego świata. 1 numer GTIN = 1 konkretny produkt, nie ma więc konieczności wpisywania do wyszukiwarki dodatkowych atrybutów danego produktu poza numerem. Niezmienna struktura GTIN, zapewnia możliwość weryfikacji nie tylko samych produktów, ale także podmiotów za nie odpowiedzialnych, co gwarantuje wiarygodność danych produktowych i bezpieczeństwo konsumentów. Dla e-sklepów, wprowadzenie numerów GTIN to również lepsze pozycjonowanie strony (nawet o 30%) oraz zwiększa oglądalność, co w konsekwencji przekłada się na wzrost sprzedaży.
Pojęcia GTIN oraz EAN bardzo często używane są zamiennie. Należy mieć jednak świadomość, że nie jest to dokładnie to samo. GTIN to numer służący do jednoznacznej identyfikacji jednostek handlowych na całym świecie. EAN to symbolika kodu kreskowego, w której zaszyfrowany jest numer GTIN.
Identyfikacja jednostek logistycznych jest szczególnie istotna w procesach transportowych, od momentu podjęcia towaru przez przewoźnika, poprzez wszelkie procesy zachodzące w ramach jego organizacji, po dostarczenie do ostatecznego odbiorcy. Standardowa etykieta logistyczna GS1 w zastosowaniach transportowych może zawierać dane niezbędne z punktu widzenia realizacji procesu transportu i magazynowania.
W praktyce, w trakcie realizacji procesu transportu czy magazynowania zachodzi wiele zdarzeń, które determinują rodzaj i treść informacji związanych z daną jednostką logistyczną. Przykładowo: fizyczną zawartość jednostki zwykle określa się w trakcie pakowania wyrobów gotowych. W tym momencie możliwa jest identyfikacja jednostki logistycznej jako całości, a przez nadawcę tworzona jest etykieta z numerem SSCC oraz informacja o zawartości danej jednostki, a także np. data ważności.
Inne informacje znane są zazwyczaj dopiero w dalszych etapach łańcucha dostaw i umieszczane na dodatkowej etykiecie. W sytuacji, gdy wszystkie te informacje znane są w momencie tworzenia pierwotnej etykiety, mogą być one umieszczone na jednej, wspólnej etykiecie. W wymianie towarowej poszczególne dane są generowane i nanoszone przez dostawcę, operatora logistycznego i odbiorcę.
Etykieta logistyczna jest obecnie coraz częściej stosowana na jednostkach logistycznych, szczególnie wśród producentów i dostawców produktów do sieci handlowych w Polsce. Wiele firm stosuje etykietę również na dostawach wysyłanych do innych producentów i na rynki zagraniczne, stąd duże znaczenie przypisuje się jednolitej i standardowej identyfikacji spełniającej wspólne kryteria dla firm europejskich.
GS1 Polska jako jedyna upoważniona instytucja przyjmuje polskie firmy do systemu GS1 i nadaje im uprawnienia do stosowania kodów kreskowych.
« powrót