Zoox – autonomiczna taksówka
Każdy dzień przynosi ze sobą informacje na temat pojazdów autonomicznych. Włączenie się do wyścigu nowego gracza, poza jego prezentacją, jest dobrą okazją do krótkiego podsumowania.
Taką próbę podejmuje Tim Higgins w artykule „ Zoox Gets Permit to Test Self-Driving Vehicles for Uber-Like Robo Cars’’, opublikowanym na portalu Bloomberg Technology. Powołując się na California Departament of Motor Vehicles wylicza 12 firm, które otrzymały zezwolenie na testowanie pojazdów autonomicznych. Są to: Ford, Honda, BMW, Cruise Automatition, Nissan, Bosch, Tesla Motors, Delphi Automotive, Google, Mercedes – Benz , Volkswagen. I jako ostatni - tytułowy Zoox.
Last but not least - Zoox to startup. Właściciele sprofilowali swój pojazd jako taksówkę. Będzie się on poruszała jednakowo zarówno do przodu jak i do tyłu. Jest pojazdem kategorii 5 i jej przód nie odróżnia się od tyłu. To pojazd dla czterech pasażerów, po dwóch na przeciw siebie. Przedsiębiorcy deklarują gotowość ok. 2020 roku i taksówkarze wszystkich krajów winni łączyć się w obserwacji tego przedsięwzięcia.
Nieco światła na nowy start up rzuca Mark Harris w publikacji „Meet Zoox, the Robo -Taxi Start-up Taking on Google and Uber’’ - na portalu spectrum.ieee.org.
Przedsiębiorstwo zostało założone w 2014 przez australlijskiego projektanta Tima Kentley-Kleya i Jesse Levinsona, inżyniera ze Stanford University oraz współpracownika Sebastiana Thruna dyrektora programu pojazdów autonomicznych Google. Przedsiębiorcy zapoznali się z doświadczeniami Googla w Mountain View. Byli gośćmi Anthonego Levandowskiego, którego startup kupił Google by rozpocząć swój biznes pojazdów autonomicznych.
Stworzenie nowego konceptu zajmuje firmom motoryzacyjnym lata. Jednak w chwili obecnej jest dostępne szereg rozwiązań częściowych, które mogą być adoptowane. Taka adopcja może mieć miejsce po spotkaniu Zooxa z KTH Royal Institute of Technology w Sztokholmie, prowadzącym od kilkunastu lat badania nad autonomicznymi modułami narożnymi ( corner modules), powiązanymi z kołami pojazdu. Adaptacja takiego konceptu spowodowałaby, że Zoox poruszałby się jednakowo do tyłu i do przodu, a jednocześnie jego napęd składałby się z czterech modułów.
Zoox aspiruje do świadczenia usług według schematu Ubera, z tym, że kierowców wojujących obecnie z taksówkarzami ma zastąpić taksówka autonomiczna. Zatem Zoox zamierza konkurować także z Google, Teslą i Nissanem szykującym własna taksówkę.
Wiemy, że firma to ludzie. Jednak do rozwoju biznesu potrzebne są fundusze, a fundusze to venture capitals. Autor w/w publikacji wprawdzie nie uzyskał potwierdzenia od DFJ venture capitals o inwestycji w startup, ale nie wykluczono takiej możliwości. To od razu inaczej ustawiłoby cały projekt.
Na przykładzie tego projektu można prześledzić drogę od pomysłu do przemysłu. Najpierw pomysł, potem pozyskanie do współpracy centrum kompetencyjnego, przygotowanie projektu, seed capital i zabiegi o finansowanie przez venture capital.
Zoox to nie jedyny koncept autonomicznej taksówki. Czy to właśnie on będzie pionierem, czy też jedynie jednym z wielu pomysłów, który wybuchł i obumrze? A może przepoczwarzy się w inne rozwiązanie. Wyścig autonomiczny trwa.
« powrót